Въпреки всички надежди в тези пазари се крият все пак и подобни проблеми от миналото: цяла група японски компании се нахвърля върху даден сектор. Големият размер на конкуренцията бута цените на дъното, натиска печалбата и прави задачата за налагане на световните пазари почти непосилна. Само в Япония има не по-малко от седем компании, включително Sharp и Panasonic, които правят слънчеви панели. Най-малко пет големи компании разработват акумулатори за електронни автомобили. И всъщност всеки един японски производител на камери и електрически части поглежда и към пазара на техника за здравеопазването.
Освен това японските производители се редят на опашка, когато става въпрос за замяна на традиционните крушки със светодиоди. Те са по-устойчиви и използват по-малко енергия. „Японските компании са известни с това, че когато някой конкурент се посвети на нова задача, всички останали го последват", каза Мелиса Ото от TIAA-CREF Investment Management.
Sony например придоби през 2010 г. американската компания iCyt Mission Technology, специализирана върху научната технология. През миналата година бе придобита и Micronics, специалист в системите за медицинска диагностика. Освен това Sony води преговори за изпадналия в криза Olympus. Според източници, запознати с разговорите, компанията планира да вложи 630 млн. евро в производителя на камери и медицинска техника.
И Panasonic обмисля да си осигури дял в Olympus, но според запознати плановете са провалени. Olympus пък заяви, че в момента обмисля различните опции. За Sony сделката ще се отплати. В крайна сметка по отношение на ендоскопите например Olympus държи 70% от световния пазар. Освен това Olympus вече влага в своите ендоскопи сензори за картина на Sony, а скоро и в други продукти ще се влагат компоненти на реномираната марка.
През април шефът на Sony Казуо Хирай нарече бизнеса с медицински изделия "бъдещ стълб" на неговата компания. Той добави, че в тази област компанията планира един ден да генерира повече от 1,2 млрд. долара годишно. За следващата фискална година Sony очаква продажбите на медицински устройства за наблюдение, принтери и друго оборудване да бъдат в размер на 630 млн. долара. Това ще бъде по-малко от 1 на сто от общите приходи през изминалата фискална година.
„Те наистина трябва да напреднат в тази насока", каза Юджи Фухимори, анализатор в Barclays Capital в Токио. „Медицината и електрониката стават все по-близки. Има много електронни технологии, които могат да бъдат използвани в областта на медицинските изделия“. А световният пазар на медицинско оборудване е голям и нарастващ. Анализатори от Espicom Business Intelligence очакват, че той ще нарасне до 2016 г. с 28% до 348,6 млрд. долара.