Поддържането на блог в България не е временно хоби, а сериозно и дългосрочно занимание на активни хора. Над 43% от блогърите поддържат собствена страница повече от 4 години, а други 34% от запитаните - между 2 и 4 години. Над 40% от блогърите пък заемат ръководни позиции или имат собствен бизнес.
Това показват резултатите от проучване на блогосферата у нас, инициирано от PR агенция AMI Communications и осъществено в партньорство с Нов български университет и агенция за пазарни проучвания "Арбитраж".
Според изследването около 28% от блогърите отделят средно между 1 и 3 часа на седмица за коментари по актуални тези, които споделят чрез страниците си, а други 22% - между 3 и 5 часа. Най-голям дял 43% публикуват поне по един пост седмично, а 27% - по два-три поста.
Проучването показва още, че българските блогъри най-често са на възраст между 25 и 34 години. Мнозинството от тях 85% работят, а други 11% са студенти.
Блогърите имат най-голямо доверие на IT компаниите и на независимите експерти, като търсят корпоративна информация първо в Интернет.
Резултатите показват, че 52% от блогърите в България имат най-голямо доверие на компаниите от сектора на информационните технологии. На второ и трето място са производителите на софтуер и хардуер (47%) и фирмите, които се занимават с търговия на дребно (22%).
Блогърите приемат за най-достоверна информацията за дадена организация, когато тя идва от независими експерти (60%) или от „човек като мен“ (55%). Най-важните фактори за добрата корпоративна репутация според хората със собствен блог са високото качество на продуктите и услугите (80%), прозрачните и честни бизнес практики (70%) и откритата комуникация (64%).
Мнозинството от анкетираните (81%) използват първо онлайн търсачките, когато търсят информация за дадена компания. Социалните мрежи са вторият предпочитан източник (34%). Сравнително голям дял от блогърите (39%) по принцип приемат информация за дадена организация за вярна, когато са я чули или прочели веднъж или два пъти. Когато имат доверие на конкретната компания, делът на блогърите, които ще повярват на новината от първия или втория път, нараства до 45%. При негативно отношение към дружеството склонните да повярват в информацията от първите два пъти намаляват до 17%.
Блогърите са все по-отворени да общуват с компании/ марки
Резултатите от проучването сочат още, че информация за продукти, услуги, марки или компании намира място в блоговете. Почти половината (44%) от анкетираните заявяват, че публикуват постове, свързани с марки и компании, поне веднъж в месеца. От тях 3% ги пускат всекидневно, 10% - по няколко пъти в седмицата, други 10% - веднъж седмично, а 5% - веднъж на две седмици.
Все по-голяма част от българските блогъри са отворени да общуват директно с компаниите и да използват подадена им информация за тях и продуктите им. Над 67% от блогърите са получавали предложения от компании да отразят информация за тях или техни марки в блога си. От тях 44% са писали по предложената тема. За сравнение през 2009 г. 61% са получавали информация от компании и марки, за да я използват в блога си. Само 25% от тях са я публикували.
Данните сочат още, че 57% от анкетираните са получавали предложение да тестват продукт, като 38% от тях са приемали поканата. Това бележи значително увеличение в сравнение с 2009 г. Тогава делът на блогърите, на които е била предоставяна подобна възможност, е бил 33%.
Проучването „ниво на доверие“ е проведено сред четири различни групи - журналисти, блогъри, представители на бизнеса, които заемат високи и средни управленски позиции и жители на градовете в България и са на възраст между 18 и 65 години.