Nokia не е единствената компания, която загуби посоката на коварния пазар на мобилни телефони. Research In Motion (RIM) дължеше своето господство на устройствата BlackBerry, които бяха почти единствените телефони, способни да показват и електронна поща.
До този момент обаче канадците няма какво да противопоставят на iPhone. И така компанията загуби през последните пет години около 90% от пазарната си стойност. А в момента изпълнителният директор се опитва да убеди инвеститорите, че „RIM не е хваната в спиралата на смъртта".
RIM просто не разполага с правилния продукт. Nokia обаче всъщност разработи тъкмо онези устройства, които са толкова търсени от потребителите днес. Само че не ги пусна на пазара. Огромната стратегическа грешка на компанията бе това, че тя изостави развитието на смартфоните и се фокусира отново върху базовите устройства - точно в момента, в който iPhone обърна пазара с главата надолу.
„Сърцето ми бе разбито, когато Apple представи тази концепция като своя", казва бившият главен дизайнер на Nokia Нуово. „Когато хората казват, че iPhone е понятие, уникална част от хардуера, това ме разстройва ужасно много".
Сега Елъп ще се опита да върне компанията обратно към курса на растеж. Канадецът застана начело на компанията през 2010 г. и е първият директор на Nokia, който не е финландец. Заради дългогодишната си пазарната доминация компанията бе станала твърде самодоволна.
Малко след встъпването си в длъжност Елъп заяви, че работата над собствената операционна система за смартфони ще бъде преустановена. Концернът ще използва от тук насетне Windows на Microsoft. По този начин той наложи на компанията за по-малко от една година да представи нова продуктова линия, за да се конкурира с iPhone.
Ако Nokia бе останала със собствен софтуер, това щеше да отнеме много повече време, казва той.
Но пък тези устройства със сигурност не може да бъдат наречени продажбени шлагери, въпреки че компанията не дава точни цифри за продажбите.
През април бе обявено, че началните продажби дават „смесена картина“. Два месеца по-късно бе обявено, че конкуренцията е по-силна, отколкото компанията е предполагала. В средата на юни Елъп трябваше за пореден път да обяви масови съкращения на персонал – 10 000 служители трябва да напуснат Nokia.
Намаляването на разходите с 1,7 млрд. долара ще засегне значително изследванията и развойната дейност. През миналата неделя компанията освен това обяви, че намалява наполовина цената на Nokia Lumia в САЩ.
В дългогодишната си история Nokia често доказваше, че компанията може успешно да се адаптира към дълбоките промени на пазара. Основаната през 1865 г. компания, бивша дъскорезница в началните години, се преориентира към производство на електроенергия, а по-късно и към производството на изделия от каучук.
В края на 80-те години търсенето на широката гама от продукти, които Nokia тогава предлагаше, стихна заради разпадането на бившия Съветски съюз и рецесията в Европа. Компанията се озова в криза. Тогава, през 1992 г. директорската позиция бе заета от Йорма Олила. Бившият мениджър на Citibank насочи Nokia предимно към производството на мобилни телефони.
Под негово ръководство с течение на времето по целия свят, от Германия до Китай, се появиха фабрики на Nokia. Те са част от логистичната машина, която работи толкова добре, че Nokia бе в състояние да посрещне нарастващото световно търсене за мобилни устройства по-бързо, отколкото всеки друг производител.
Печалбата скочи до небесата, цената на акциите се ускори и през върховата си 2000 г. компанията достигна своя пик с пазарна стойност от 303 млрд. евро. Олила и други висши мениджъри на Nokia бяха приветствани във Финландия като звезди. Когато отиваха на ресторант например, често трябваше да питат за самостоятелно сепаре, за да се хранят на спокойствие, разказват висши служители на компанията.
Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
преди 12 години Интересна статия, но мисля че пропускате ролята на "троянския кон" на Майкрософт - Елъп, понеже след появата на iPhone компанията тръгва надолу, но като останалите в бранша, HTC, Samsung, Sony, можеше да запази пазарен дял като зареже Symbian и премине към Андроид. Още след появата на Google G1 беше ясно, че те ще се превърнат в основния конкурент на Епъл, и наистина последните 2 години ги минаха по пазарен дял, а за последното тримесечие само Самсунг е продал 2 пъти повече телефони от Епъл. Но пък Елъп реши, че Нокия ще се "обезличи" с Андроид и реши да ползват OS на предишния си работодател. Ефектът е налице. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Мача, наистина е интересен. Възможно е, описаното "самодоволство" на Нокиа, описано в материала, да завладее за кратко и Епъл. Възможно е тогава Нокия да използва момента за атака. Не знам защо, но предпочитам европейска компания ;) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Благодаря за внимателното четене. Грешката е наша, действително става дума за 40 млрд. долара. Коригирано! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Ако Епъл се конкурираха нормално, без да водят дела с всички, сигурно ги чакаше светло бъдеще, като един от големите производители на смартфони........ но сега при това положение..... Самсунг докато не ги унищожи няма да се спре. Мисля че служителите на Самсунг се чувстват засегнати от най висшестоящия мениджър до работника на конвейра. Неоснователните обвинения и съдебни дела на Епъл са изключително дразнещи..... това ще ги закопае. Вероятно за в Бъдеще ще останат само 2 или 3 производителя и най много 2 операционни системи. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Хубав материал. За похарчени пари за изследвания предполагам е грешка дименсията милиони, сигурно е милиарди. Аз вярвам, че Нокия има добро бъдеще. Просто Епъл яко ги заби с неговия телефон. Преди религията в телефоните беше Нокия, сега е Епъл... Интересно как ще се развие мача:) отговор Сигнализирай за неуместен коментар