Още преди десетилетие Франк Нуово знаеше как ще изглежда бъдещето на мобилния интернет. Повече от седем години преди Apple да пусне на пазара своя iPhone, бившият директор на развойния център на Nokia представи пред инвеститори и представители на мобилни оператори телефон с цветен дисплей, чувствителен на докосванията.
С телефона щастливият собственик може да проследява кои ресторанти са в близост, да играе компютърни игри или да поръча червило. Към края на 90-те години финландският производител в тайна своя мисия разработва друг прелъстяващ продукт – таблет с безжична връзка към интернет и чувствителен на докосвания екран – точно онези функции, които днес обединява толкова търсеният iPad на Apple, пише в свой материал Wall Street Journal.
„O, Боже“, казва Нуово, докато разглежда старите снимки на многообещаващите му творби. „Та ние сме уцелили всичко“.
С изключение на разработчиците обаче почти никой друг не е видял устройствата. Те паднаха жертва на корпоративната култура, която наистина инвестираше доста пари в изследвания. Но след това пропусна шанса да изнесе иновациите на пазара.
През 90-те години Nokia беше начело на мобилната революция. Финландците бяха на границата на това да поведат света към ерата на смартфоните. Сега ерата на смартфоните е тук, а компанията се бори с всички сили да представи конкурентни продукти. В същото време акциите на Nokia губят все повече от стойността си, а хиляди служители се страхуват за работните си места.
14 години подред Nokia заемаше първото място сред най-големите производители на мобилни телефони в света. На всичко това обаче бе сложен край. Тази година даваната някога за пример финландска компания бе изпреварена от конкурента си Samsung Electronics.
Производителите на евтини телефони също наваксват бързо изоставането от Nokia. Делът на компанията в продажбите на мобилни телефони е намалял през първото тримесечие до 21%, показва докладът на пазарните анализатори от IDC. През същото тримесечие година по-рано пазарният дял бе 27%. А в рекордната година – в края на 2007 г., делът на Nokia беше 40,4% от всички продадени мобилни телефони.
В червената зона
Разбира се, всичко това има последствия за ключовите финансови данни на компанията през първите три месеца на годината. Nokia се подхлъзна в червената зона и отчете загуба от 929 млн. евро, докато миналата година все още бе на печалба в размер на 344 млн. евро. Приходите са се сринали с 29% до 7,4 млрд. евро. Компанията е продала 82,7 милиона телефона, с 24% по-малко от преди година.
При обявяването на данните за второто тримесечие миналия четвъртък Nokia междувременно предупреди, че загубите в бизнеса с мобилни телефони ще са по-високи от очакваното. Акциите на Nokia поевтиняха от началото на годината досега с повече от 64%, припомня Wall Street Journal.
През изминалите 10 години Nokia е вложила 40 млрд. долара в изследователска и развойна дейност – четири пъти повече от Apple. И все пак финландците губят почва под краката си. Бившият лидер на пазара Nokia по онова време ясно е разбирал и в каква посока ще се развива индустрията. Но усилията, които са били хвърлени в областта на научните изследвания, са били ограничени чрез вътрешни вражди. Освен това разработчиците са били отдалечени от подразделеннията, които в действителност са пускали устройствата на пазара.
Горещите устройства или софтуер не са били напускали инвестиционния гуляй. Вместо това компанията създаде най-малко две несполучливи операционни системи и купчина от патенти. Анализаторите оценяват стойността на патентите в момента на около шест милиарда долара, което прави по-голямата част от стойността на цялата компания.
Изпълнителният директор на Nokia Стивън Елъп мисли за продажба на част от семейното наследство, за да задържи компанията на повърхността, докато съдбата ѝ бъде окончателно решена. „Ако всички изобретения на компанията бяха превърнати в продукти, Nokia щеше да изглежда по друг начин“, заяви Елъп в скорошно свое интервю.
преди 12 години Интересна статия, но мисля че пропускате ролята на "троянския кон" на Майкрософт - Елъп, понеже след появата на iPhone компанията тръгва надолу, но като останалите в бранша, HTC, Samsung, Sony, можеше да запази пазарен дял като зареже Symbian и премине към Андроид. Още след появата на Google G1 беше ясно, че те ще се превърнат в основния конкурент на Епъл, и наистина последните 2 години ги минаха по пазарен дял, а за последното тримесечие само Самсунг е продал 2 пъти повече телефони от Епъл. Но пък Елъп реши, че Нокия ще се "обезличи" с Андроид и реши да ползват OS на предишния си работодател. Ефектът е налице. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Мача, наистина е интересен. Възможно е, описаното "самодоволство" на Нокиа, описано в материала, да завладее за кратко и Епъл. Възможно е тогава Нокия да използва момента за атака. Не знам защо, но предпочитам европейска компания ;) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Благодаря за внимателното четене. Грешката е наша, действително става дума за 40 млрд. долара. Коригирано! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Ако Епъл се конкурираха нормално, без да водят дела с всички, сигурно ги чакаше светло бъдеще, като един от големите производители на смартфони........ но сега при това положение..... Самсунг докато не ги унищожи няма да се спре. Мисля че служителите на Самсунг се чувстват засегнати от най висшестоящия мениджър до работника на конвейра. Неоснователните обвинения и съдебни дела на Епъл са изключително дразнещи..... това ще ги закопае. Вероятно за в Бъдеще ще останат само 2 или 3 производителя и най много 2 операционни системи. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Хубав материал. За похарчени пари за изследвания предполагам е грешка дименсията милиони, сигурно е милиарди. Аз вярвам, че Нокия има добро бъдеще. Просто Епъл яко ги заби с неговия телефон. Преди религията в телефоните беше Нокия, сега е Епъл... Интересно как ще се развие мача:) отговор Сигнализирай за неуместен коментар