Най-новото бойно поле на пазара на мобилните телефони ще бъдат мобилните разплащания. Google или Microsoft - лидерите в индустрията - се борят за това, в бъдеще потребителите на мобилни телефони да вадят самите апарати на касите, вместо пари в брой или карта.
Само Apple засега е сдържана в този тренд. Но това не е необичайно: компанията от Купертино често изостава, за да изпревари след това пазара, пише в свой анализ Wall Street Journal.
Потенциалът на новото бизнес поприще е огромен: транзакциите чрез мобилни телефони в световен мащаб се очаква да надхвърлят през 2016 г. обема от 600 млрд. долара, смята пазарният анализатор Gartner. През тази година сумата е около 172 млрд. долара.
През миналата година Google представи своята услуга Google Wallet. С мобилното портмоне определени потребители могат да придържат телефоните си с Android до малък терминал на касите и да плащат безкасово.
Конкуренция има например от Deutsche Telekom: преди дни компанията представи стратегическото си партньорство с Mastercard, което преследва същата цел. Още през тази година клиентите на телекома ще могат със своите мобилни телефони да заплащат на специално изградени от Mastercard терминали. В САЩ група мобилни оператори планират да пуснат подобна услуга под името Isis.
Samsung планира съвместни тестове на подобна услуга заедно с Visa по време на Олимпиадата в Лондон. Производителят планира да въоръжи флагмана си Galaxy S III със система за мобилни разплащания и да ги предостави на атлетите и на избрани тестващи.
И Microsoft навлезе на пазара, а през миналия месец представи ново приложение. Неговата версия на мобилния портфейл запаметява между другото и информация за кредитни карти.
Добре премерена сдържаност в Купертино
Влизането на Apple на пазара е значително по-малко амбициозно. Толкова по-малко, че чак прави впечатление. През миналия месец компанията представи услуга, наречена Passbook. Passbook е един вид карта за клиентска лоялност. Приложението обединява например данните от клиентски карти, билети за вход на събития и самолетни билети. И така няма нужда потребителят да разнася навсякъде картите си.
Новата услуга ще излезе на пазара тази есен. Но Passbook привлече внимание най-вече с онова, което не може да прави - приложението не позволява пряко плащане с кредитна или дебитна карта. Така че потребителите на Apple не могат да използват Passbook за мобилни плащания.
Въздържането от влизане на пазара на мобилни плащания е умишлено. Маркетинг шефът на Apple Фил Шилер заяви миналия месец, че цифровите услуги за плащане „искат всички да отхапят парче от пая. Ние няма да направим това".
Тази стратегия е резултат от интензивни вътрешни дебати през цялата предишна година, пише Wall Street Journal.
Но и тази стратегия на наблюдение със сигурност не е нещо ново. Защото, въпреки че Apple създава революции в различни индустрии - от музика до мобилната индустрия - компанията рядко хваща първия влак. Вместо това тя изчаква, докато другите участници на пазара минат през първите препятствия по пътя.
„Apple винаги се чувства спокоен в удобната роля на номер две“, казва Джийн Мюнстер, анализатор на инвестиционната банка Piper Jaffray. Той припомня за сравнително по-късното навлизане на пазарите на MP3, смартфон и таблети. „Концернът оставя на конкуренцията да извърши проучването на пазара ".
Налице е благоприятен страничен ефект за производителя на iPhone - конкуренти и партньори на Apple могат да си счупят главите, мислейки над това кой влак ще хване най-ценната компания в света.
Особено на все по-конкурентния пазар на мобилни телефони този подход може да бъде доста опасен, но анализаторите на сектора Yankee Group виждат друго развитие. Пазарът на мобилни плащания в момента е в развитие, казва Ник Холанд, анализатор в Yankee Group. Apple може да си позволи да изчака, „Точно сега сме в момента на златната треска", казва той. Очаква се след около 18 месеца бизнес моделите и лидерите да се стабилизират.
Както той, така и други наблюдатели на индустрията очакват, че Apple ще промени курса си, когато потребителите свикнат с използването на телефона като виртуален портфейл.
А дори и само следните цифри показват, че Apple ще има предимство в сегмента на мобилното плащане: компанията досега е продала повече от 200 милиона iPhone. В неговия iTunes-Store се съхраняват данни за около 400 млн. кредитни карти.