Глобалният медиен бранш е успял да повиши приходите си през 2011 г. с 4,9% до около 1,6 трлн. долара, направени преди всичко в онлайн сферата. През миналата година приходите на дигиталните медии са скочили със 17,6 на сто, докато недигиталните медии отчитат ръст от едва 0,6%, показват данни на актуалния доклад „Global Entertainment and Media Outlook: 2012 – 2016“, изготвен от компанията за одит и консултации PriceWaterhouseCoopers (PwC).
Тенденцията за дигитализация ще бъде продължена, смятат от PwC.
През 2016 г. около 37,5% от приходите на медиите по света ще се падат на дигиталните медии, в момента делът е 28 на сто. Съществена причина за този тренд е бързо растящото потребление на смартфони и таблети. За мобилен достъп до интернет след пет години потребителите ще плащат приблизително същата сума, каквато дават за стационарна връзка с интернет. Според анализа през 2016 г. 3 млрд. потребители ще ползват мобилен интернет.
„За медийните компании предвид този развой вече въобще не седи въпросът дали трябва да предоставят съдържанията си в дигитален вид онлайн. Става въпрос по-скоро за това с какъв бизнес модел те могат да се наложат в дигиталната и все по-мобилна верига на добавената стойност“, коментира Вернер Балхаус, ръководител на отдела „Технологии, медии и телекомуникации“ в PwC.
Да вземем за пример музикалната индустрия. Според PwC още през 2015 г. тя ще отчита по-високи приходи със сваляне на файлове и стрийминг услуги, отколкото с продажби на CD-та , а видеобраншът ще стигне до този момент вероятно още през 2013 г.
Печатният бранш все пак може да намери малка утеха – според PwC дигитализацията ще обхване тази област на медийната индустрия по-бавно – и след пет години списанията ще се четат преди всичко на хартия. „На дигиталните разходи за компютри или таблети през 2016 г. ще се падат едва десет процента от общия оборот на печатните медии“, гласи прогнозата.
За медийния пазар като цяло PwC прогнозира годишен ръст от средно 5,7 на сто до 2,1 трлн. долара през 2016 г. От тази сума почти 966 млрд. долара – ръст от средно 3,8 на сто на година, ще се падат на разходи на крайните потребители (2011: 802 млрд. долара).
Рекламните приходи вероятно ще растат със средно 6,4 на сто на година до 661 млрд. долара (2011: 486 млрд. долара), докато приходите от такси за достъп до интернет съдържание (мобилни и стационарни) значително ще се увеличат със средно 9,3 на сто до около 493 млрд. долара (2011: 317 млрд. долара).