Лидерите променят из основи начина на работата си, добавяйки значително количество откритост, прозрачност и повече управленски функции на служителите към командно-контролния характер на модерната корпоративна култура, позната ни такава от повече от век, разкрива ново проучване на IBM, проведено сред над 1 700 главни изпълнителни директори от 64 страни и 18 индустрии в света.
Предимствата от бързо навлизащата промяна са ясни. Според проучването на IBM Global CEO Study, компании, които изпреварват своите конкуренти, са с 30% по-склонни да демонстрират откритост. Това често е свързано с по-засилената употреба на социалните медии - като ключов фактор за успешна съвместна работа, и иновацията - като водеща, оказваща влияние върху организациите им.
За да затвърдят своите отношения с потребители, партньори и ново поколение служители за в бъдеще, главните изпълнителни директори ще изместят фокуса си от употребата на електронни писма и телефон, като основни комуникационни канали, към употребата на социални мрежи като нов модел за директна комуникация. Днес само 16% от директорите използват социални бизнес платформи, за да общуват с потребителите си, но прогнозата е, че тази цифра ще се увеличи до 57% в следващите 3 до 5 години.
Идвайки след десетилетия на ръководене “отгоре - надолу”, новият изменен начин на работа оказва последствия не само при главните изпълнителни директори, но и при техните организации, директори, служители, дори и при университетите и доставчиците на информационни технологии.
Проучването на IBM разкрива още, че технологиите се превръщат в мощен инструмент за преобразяване на организационните структури. Повече от половината от запитаните (53%) планират да използват технологиите, за да улеснят взаимодействието с външни организации, докато 52% споделят, че ще ги използват за улесняване на вътрешните комуникации.
Прозрачността, от своя страна, носи рискове и увеличава уязвимостта. За да могат организациите да работят ефективно в такава среда се налага служителите да се идентифицират с ценностите и мисията на организацията. Затова компаниите трябва да делегират на своите служители повече ръководни функции, за да могат те, от своя страна, да започнат да вземат решения ежедневно. Насърчаването на новите партньорски взаимоотношения в екипите не е нещо, което главните изпълнителни директори биха възложили на ръководителите Човешки ресурси. Според данните от доклада тези лидери имат интерес да ръководят чрез личен пример.
Какво още показва статистиката
Главните изпълнителни директори намират междуличностните умения, като сътрудничество (75%), комуникация (67%), креативност (61%) и гъвкавост (61%), за ключови двигатели за успеха на служителите във все по-сложната и взаимосвързана среда. За да изградят своите нови работни сили организациите трябва активно да търсят и избират служители, които изпъкват в открити, екипни среди. В същото време лидерите трябва да създават и подкрепят практики, които помагат на служителите да се развиват като насърчават развитието на неконвенционални екипи и техники, подтикващи към учене чрез опит.
Тенденцията за навлизането на партньорски тип взаимоотношения във всяко отношение е в своя пик. През 2008 година едва половината от интервюираните главни изпълнителни директори са демонстрирали желание да работят чрез сътрудничество. Сега повече от две трети от тях възнамеряват да се възползват.
Проучването показва, че по-голямата част (71%) от главните изпълнителни директори в света гледат на технологиите като фактор номер 1 за влиянието на бъдещето на организациите в идните 3 години, като те се считат дори за по-важен фактор на промяна от икономиката или пазарните условия.
Във всички аспекти на своите организации главните изпълнителни директори са фокусирани върху придобиване на по-дълбоки познания за своите клиенти. 7 от 10 директора правят сериозни инвестиции в способността на своите организации да извличат значителна информация за клиентите си на база наличните данни.
С оглед на експлозията на информация, пред която главните изпълнителни директори се изправят, се налага нуждата от по-усъвършенстван бизнес анализ, който да събира нужната информацията онлайн от мобилни телефони и социалните медии. Способността да се извличат ценни данни от информацията е силно свързана с възможните варианти на изпълнението му. Организациите, които изпъкват са два пъти по-добри отколкото останалите в достъпа и извличането на значима информация от цялата налична.