Тим Кук: Испания не е показателна за целия пазар
През първите три месеца на 2012 г. комбинираните продажби на Sprint Nextel, AT&T и Verizon Communications се увеличават в сравнение със същото тримесечие на предходната година със 6,2%. Толкова бързо продажбите нарастваха за последно преди рецесията, твърдят анализатори от Bernstein Research. Миналия месец акциите на AT&T и Verizon скочиха с повече от 5%, докато целият индекс S&P 500 падна с 1%.
За Apple обаче посоката е низходяща. От рекордните стойности от 644 долара на 10-и април, акциите паднаха с 12%, отчасти защото инвеститорите се опасяват от онова, което сега се очертава като реалност – че операторите ще задържат големите субсидии за крайните устройства, които позволиха на толкова много хора да се сдобият с iPhone.
Главният изпълнителен директор на Apple Тим Кук омаловажава тези притеснения. През миналата седмица той заяви пред анализатори, че мобилните оператори ще продължат да подкрепят iPhone, защото той им носи доволни клиенти. Испанският пазар, който страдал от дълговата криза, „не може да бъде представителен за целия свят“, аргументира се Кук.
Според оценки на анализаторите за всеки продаден iPhone мобилните оператори получават по около 400 долара.
Встрани от лудостта по смартфоните много от останалите печалби в телеком бизнеса преминават покрай операторите. Вместо това парите влизат в касите на разработчиците на приложения и на интернет фирми като Google посредством услугите за плащания и рекламните постъпления. А производители като Apple също печелят доста: производителят на iPhone е продал през първото тримесечие 35 млн. смартфона.
Експериментът Испания
Ето защо цялата индустрия наблюдава с напрежение експеримента в Испания. Там водещият мобилен оператор Telefonica прекрати през март субсидирането на нови телефони за клиентите си. Вторият по големина оператор Vodafone последва много скоро примера. Третият оператор – Orange, дъщерното дружество на France Telecom, се отказа да се присъедини към новата практика.
Резултатът: новите клиенти на Vodafone и Telefónica не получават сконтирани Iphone при сключване на двугодишен договор. Вместо това те трябва да платят почти 800 долара за незабавна покупка на телефона или да подпишат договор за изплащане на лизинг, който в случая на Telefonica увеличава сметката с допълнителни 18 месечни плащания от по 45 долара.
С решението двата испански гиганти преместват с решението си фокуса от печалба от нови клиенти към поддържане на съществуващата клиентска база. За съществуващи клиенти при подновяване на договорите те продължават да предвиждат отстъпка за нови мобилни телефони. Независимо от това разходите на Telefonica за субсидиране на устройства в бъдеще ще паднат с 25%, казва говорител на испанската компания.
Orange не пожела да коментира новата пазарна ситуация. Невключването на конкурента в тази нова игра обаче може да донесе проблеми на Telefónica и Vodafone. Така Orange би могъл да използва ситуацията, за да привлече нови клиенти с евтини смартфони. И наистина, наскоро компанията обяви, че иска да използва решението на конкуренцията, за да завладее по-висок пазарен дял.
Испанският експеримент ще послужи като лакмус за индустрията и истински тест за операторите по целия свят. Браншът наблюдава внимателно до каква степен Vodafone и Telefónica ще успеят да задържат клиентите си. За производителите на телефони това може да означава, че скоро ще трябва да се разделят с модела на субсидии.