IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Премина ли пикът на сайтовете за групово пазаруване?

През 2011 г. този пазар в България се оценява на около 20 млн. лева

08:20 | 19.03.12 г. 2
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	Groupon е лидерът на американския пазар, но въпреки това работи на загуба. Снимка: Getty Images</p>

Groupon е лидерът на американския пазар, но въпреки това работи на загуба. Снимка: Getty Images

Кои са най-големите играчи в България

При сайтовете за колективно пазаруване в страната лидер е Grabo.bg, като миналата година компанията отказа да се продаде на гиганта Groupon. От стартирането си през 2010 година, сайтът продава средно по 1 100 ваучера на ден. Grabo е най-посещаваният сайт за колективно пазаруване в България, като е в топ 50 според статистики от Alexa и оперира в 20 български града.

При агрегаторите най-големият в България е VsichkiOferti.bg със средно 3 000 продавани ваучера на ден. Като се има предвид и нуждата от значително по-малко персонал, това е един доста атрактивен бизнес модел. Със своите 18 000 уникални посещения на ден, сайтът е в топ 300 на най-посещаваните български сайтове според трафик анализатора Alexa. VsichkiOferti предоставя оферти в 15 български града, събрани от 70 сайта за колективно пазаруване.

Интересното обаче е, че за разлика от Groupon и китайските сайтове, българските им конкурентни реализират печалби.

Въпреки това, ето няколко признака, че пиковият момент в индустрията минава.

1. Фактът, че барометърът в индустрията Groupon вече направи IPO-то си

Компанията успя да събере 700 млн. долара през ноември 2011 година и това означава нещо. Кой би имал по-добър поглед върху пазара, ако не пионерът? И ако в миналото IPO-тата се правеха главно за набиране на капитал, сега тази функция се пада на венчър капиталистите и бизнес ангелите, а първичното публично предлагане е само метод да се осребрят инвестициите в най-подходящото време.

2. Портфолиото на предлаганите стоки се разшири

В началото повечето оферти в сайтовете бяха от туристически агенции и салони за красота. После се включиха ресторанти и кафенета, както и малки магазини. Вече можем да видим оферти за кино, за пица, дори такива за пластична хирургия, както и обяви за недвижимо имущество. Taobao.com който е най-големият сайт за колективно пазаруване в Китай, успя да продаде 205 коли Mercedes-Benz smart само в рамките на 3 часа и половина (първата кола е била продадена само 24 секунди след публикуването на офертата!).

3. Пренасищането със сайтове

Само в България оперират над 75 такива сайта, в САЩ - 322, а в Китай - 4 000, и то при положение, че пазарният дял навсякъде се дели само между няколко големи играчи.

4. Появата на вторичен пазар на ваучърите

Все повече хора по света, а и у нас пускат обяви за продажба на закупените си ваучъри, като вече са налични и няколко специализирани сайта за тази цел.

5. Търсенето на пазарни ниши

Много от новостартираните проекти, а и стари, които преструктурират бизнес модела си, предпочитат да се насочат само към определена част от пазара – сайтове, търсещи сделки само за кафенета, само за ресторанти, само за почивки или такива, таргетиращи само един град.

6. Евтини скриптове, клонинг системи и като цяло повече възможности за стартиране на подобен бизнес

В някои български форуми вече има обяви за продажбата на скриптове, започващи от 290 лв. Това е и главната причина да се появяват толкова много подобни сайтове у нас. По света ситуацията е подобна. Като се има предвид обема на сделките, сключвани през сайтовете за колективно пазаруване, и маржа, при който работят, около 20 сделки биха били достатъчни за връщане на първоначалната инвестиция.

7. Колективното ''индивидуално'' пазаруване

Факт е, че в началото сайтовете изискваха минимален брой закупени оферти на промоция, за да може тя да е активна. Сега повечето могат да бъдат осъществени и ако само един човек закупи стоката/услугата. Това променя самата същност на сайтовете, като те стават все по-малко колективни и все повече маркетингово целеви.

Автор: Тошко Иванов

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 09:43 | 13.09.22 г.
Най-четени новини

Коментари

2
rate up comment 2 rate down comment 0
drim.pree
преди 12 години
Мита за безпрецедентни отстъпки породени големия оборот е тотално разбит.Това е възможно само при ограничено разнообразие, просто серийното производство/обслужване е в пъти по-евтино от това не малките серии, но в същото време наблюдаваме изключително високо разнообразие и в същото време рилагане на класически маркетингови техники , афилиейт , бюлетини с по стотици хиляди писма ( желани или не - на границата на спама и отвъд нея ).Всичко това са си сигнали, че модела се чупи някъде и всичко може да е един голям балон.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 0 rate down comment 0
cycle
преди 12 години
Хубава статия и анализ, ама Владимир се е изказал неподготвен. За niesme може и да не е настъпил пика, но на индустрията отмина.Но пък какво да каже? Че *** държат безперспективен проект? Разбирам позицията му.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още