В южнокитайския град Шъдзяджуан днес започна решителната съдебна битка за ползването на марката iPad. Изпадналият в несъстоятелност производител на монитори Proview със седалище в Хонконг обвинява щатския концерн Apple в неправомерно ползване на търговското наименование.
От решението на съда зависи не само бизнесът на американския борсов любимец в Китай, то може да има глобални последици. Ако американската компания загуби, тя вече няма да може да предлага в Китай iPad и трябва да плати щети за незаконното използване на името. На теория такова решение може да изложи на риск и цялото производство в страната с ниски заплати. Според китайското законодателство могат да се конфискуват и стоки, предназначени за износ.
„Apple ще може да представи много малко нови доказателства“, казва Роджър Сие, адвокат на Proview преди съдебния процес, цитиран от Ройтерс.
„От моя гледна точка не изглежда така, сякаш Apple може да постигне отмяна на решението на долната инстанция“. Миналата година Apple вече са загубили правата върху името iPad. Окръжният съд в Шенжен реши, че по-ранната регистрация на името от страна на Proview е валидна. Той не прие за легитимно прехвърлянето на марката на дъщерна компания на Proview.
Култовата компания от Калифорния се защитава и с оглед на последиците които ще настъпят, ако съдиите от по-висшия съд в Шъдзяджуан потвърждават решението на първа инстанция. „Ако Proview International Holdings получи разрешение да предлага продукти в Китай под името iPad, това ще навреди на потребителите“, твърдят днес адвокатите на компанията.
„Apple срещу Proview“ е особено интересен и нашумял случай, но той също така обозначава и растящите проблеми на западни компании, които попадат в клопките на закона за търговските марки на Китай. В това отношение Китай закъсня с развитието си, но взима под лупа защитата на регистрираните търговски марки.
"Според моя практически опит чуждестранните компании редовно се борят с проблемите, свързани с регистрации на търговски марки", казва адвокат Мартин Сейболд от кантората Dr. Seybold в Пекин, цитиран от германския Handelsblatt.
Китайският закон действа по силата на принципа „кой превари, той завари", казва Сейболд. Китайските компании често се възползват от неуспехите на новаци на пазара, които се опитват твърде късно да бъдат регистрирани в Китай. Други китайски фирми си осигуряват местните права на международни марки, за да предложат под закачливи имена собствените си продукти.