IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

На какво се крепи империята Samsung

Корейският концерн доказа, че творчеството може също да бъде организирано и се освободи от образа на евтин производител

15:02 | 24.02.12 г. 2
Автор - снимка
Създател
<p>
	Председателят Лий Кун Хи (на преден план). <em>Снимка: Ройтерс</em></p>

Председателят Лий Кун Хи (на преден план). Снимка: Ройтерс

Началото на историята на Samsung е в края на тридесетте години на миналия век. Тогава Лий Бонг Чул, баща на настоящия председател, започва да изнася сушена риба и зеленчуци от град Даегу за Китай. Неговият бизнес е толкова успешен, че скоро основава застрахователна компания и търговско дружество. Сегашното име Лий избира по-късно, като Samsung означава "три звезди", с които той обозначава тримата свои синове.

През шейсетте години перспективите пред Лий стават мрачни. След преврата младото военно правителство на генерал Пак Чунг Хии не прави много за големия бизнес като него. Властите искат дори Лий да бъде арестуван, но след това се споразумяват с него. За това си има и причина: след дългата японска окупация, Втората световна война и Корейската война, икономиката е на дъното.

Драматично нарастване на износа най-накрая трябвало да даде на хората по-голям просперитет и затова военното правителство, както по-късно и демократичните правителства, насърчават тези големи национални компании, на които единствено са се доверили за завладяването на световните пазари. При това политиката в някои случаи определя в кои сектори да се инвестира. Планът сработва и благодарение на евтини заеми, данъчни облекчения и по-евтина, но нарастваща като количество работната сила, Samsung и останалите големи компании се разрастват до днешния си обем.

Отношенията между политиците и лидерите на конгломератите винаги са двояки. От една страна, управляващите се опасяват, че „Chaebols“ може да станат „държава в държавата“. От друга страна, тези големи компании са необходими за постигане на техните собствени икономически цели. Този конфликт тлее и до днес, но семействата зад Chaebols са по-мощни от всякога.

Лий Кун Хи, който наследи починалия през 1987 г. свой баща като председател на подразделението за електроника, разполага според списание Forbes с лично богатство от 8,6 млрд. долара и е най-богатият човек в Корея. Сестра му Ли Мюн Хи се счита за най-богатата жена в страната, а синът му Лий Дже Йонг заема четвъртото място в списъка с милиардери. Въпреки това има спор за парите: в началото на миналата седмица председателят Лий бе обвинен от брат си Лий Менг Хи, че го е излъгал за наследството и поиска връщането на акции на Samsung за 635 млн. долара.

Богатството и икономическото влияние обаче направиха семейството защитено в политически аспект. Който все още използва словосъчетанието „твърде голям, за да фалира“ във връзка със западните банки, очевидно никога не е бил в Корея. Пред председателя Лий се предаде и държавната прокуратура.

В средата на деветдесетте години мениджърът получава първата политически мотивирана амнистия, след като бе осъден за подкуп. Втора амнистия последва в края на 2009 г. Заради продажбата на сина си на акции на Samsung на цена доста под пазарната стойност, съдът го осъжда на пробация. Но президентът Ли Мюн Бак бързо помилва най-богатия човек в страната. Корея имаше нужда от него като представител в Международния олимпийски комитет, тъй като тогава кандидатстваше за домакин на Зимните игри. И благодарение на помилването Корея получи домакинството на Зимните олимпийски игри през 2018.

Без Лий нямаше да има Олимпиада, без Лий няма да има Samsung, а без Samsung – няма да има Корея. Тази логика обяснява силата на 70-годишния председател. Неговите решения се считат за визионерски, но също така и за непоследователни. Така например той е разпоредил в компанията да има повече гъвкавост и я отвори за чужди мениджъри. Въпреки това обаче наследник на председателския пост на компанията се очаква да бъде синът му Лий Джай Йонг, който вече заема мениджърска позиция в Samsung Electronics. Семейството иска да запази контрола с всички сили.

Желанието за контрол се усеща дори в Лас Вегас. В навечерието на Consumer Electronics Show представителите на крепостта Samsung определят какви въпроси не може да се задават на официалните събеседници от компанията. Въпроси от стратегическо значение могат да се подават само в писмена форма до централата в Корея.

Greenpeace разкритикува Samsung като авторитарен и безскрупулен

Но, както на всеки панаир, и тук хората се срещат и извън официалните уговорки. От случайни срещи се получават разговори за Samsung, които остават поверителни, но позволяват по-голямо навлизане към вътрешността на крепостта. И потвърждават впечатлението, че за успеха на Samsung освен бързината, контрола и страха, има и четвърта причина - строгата йерархия.

Лидерите на Samsung са убедени, че силно изразената култура на консенсус на западните компании е слабост, казват запознати източници. И че на пазара губи онзи, който отчита твърде много интереси. Samsung не иска да коментира този въпрос публично. Въпроси по темата, които по настояване на концерна са изпратени в писмен вид до групата, остават без отговор.

Синдикати и неправителствени организации критикуват Samsung от известно време като авторитарен и безскрупулен концерн. Групата беше дори и фаворит за Public Eye Award 2012. Наградата се присъжда от Greenpeace всяка година като отрицателна оценка за крещящо незачитане на опазването на околната среда и човешките права. В крайна сметка Samsung се озова на трето място.

„В своите заводи най-богатата корейска компания влага понякога забранени, силно токсични вещества, без да информира служителите си и без да ги предпазва“, пише в доклад на организацията. „Най-малко 140 работници страдат от рак, най-малко 50 млади работници са починали. Samsung отрича своята отговорност въпреки ясните доказателства и дискредитира пациентите и починалите в обществото“, пише още Greenpeace.

И по тези обвинения Samsung мълчи. Крепостта е обсадена, но стените са високи, а вратите – здраво залостени.

С такова поведение Samsung Men начело с председателя Лий стигнаха далече. Широка обществена дискусия за тъмната страна на успеха обаче почти не се състоя извън Корея. Там просто се приветстват продуктите и впечатляващият ръст. През последните няколко години стойността на бранда на трите звезди се увеличи четирикратно. Днес Samsung е една от 20-те най-ценни марки в света - далеч пред Amazon, Nike и Nestlé.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 02:09 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

2
rate up comment 1 rate down comment 2
alvanon
преди 12 години
Авторитарното управление не може да е успешно в дългосрочен план.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 3 rate down comment 2
I
преди 12 години
Повече такива статии.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още