IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

На какво се крепи империята Samsung

Корейският концерн доказа, че творчеството може също да бъде организирано и се освободи от образа на евтин производител

15:02 | 24.02.12 г. 2
Автор - снимка
Създател
<p>
	Председателят Лий Кун Хи (на преден план). <em>Снимка: Ройтерс</em></p>

Председателят Лий Кун Хи (на преден план). Снимка: Ройтерс

Компаниите могат да бъдат успешни, само ако служителите остават гладни. Често можем да чуем подобни закачки от кръга на мениджърите. И може би възходът на Samsung има нещо общо с факта, че Лий Кун Хи прие тези дума буквално.

През деветдесетте години шефът на концерна започва да кани своите мениджъри на ежедневни срещи по време на обяд, на които обаче похапвал само той - председател, син на основателя, основен акционер и до днес. Сив кардинал в един от най-мощните индустриални конгломерати в света. 

Samsung е популярен колкото никога досега. Сто милиона жители на света са си купили през миналата година смартфон на корейската компания. Телевизори и лаптопи на Samsung има в холовете на жилищата по целия свят. Но много малко хора имат представа какво се крие зад техните електронни играчки. Едва ли някой знае как точно възникват продуктите на Samsung и какви планове преследват създателите им. „Нищо чудно“, пише икономическият съветник и експерт по темата Samsung Тони Мичъл, който документира историята на гладните мениджъри: „Samsung е строго охранявана крепост, от която не трябва да изтича информация навън".

Крепостта е по-силна от всякога. Тя символизира неустоимия възход на азиатския концерн, който се трансформира от производител на евтина масова продукция до световен лидер в областта на качествената потребителска електроника. При това корейците противопоставят на западната корпоративна философия, според която върховно качество се постига с плоска йерархия и максимална творческа свобода, една радикална идея: Samsung съчетава иноваторската сила на стартиращите предприятия с характеристиките на един авторитарен режим, пише в свой анализ авторитетният германски седмичник Die Zeit.

Този материал представлява опит да се надзърне отвъд стените на тази крепост. Опит да се опознае компания, която опря до стената привидно непреодолим конкурент като Sony и сега се надпреварва с Apple. Компания, която в момента притежава по-голяма икономическа мощ от повечето страни в света. И която се направлява от семеен клан с добри политически връзки, за когото не важат дори съдебните решения от системата на наказателното правораздаване.

Samsung отхвърля всички молби за посещение в Корея. Едва след седмици излиза възможност за разговор с висшите мениджъри. При това Samsung настоява за възможно най-голямо отстояние: концернът организира среща в средата на пустинята Мохаве в Северна Америка, на 9600 км от централата в Сеул. Там, в Лас Вегас, в началото на всяка година се провежда Consumer Electronics Show – най-важното в света изложение за потребителска електроника.

Samsung нарича собствениците на iPhone „твърде покорни“

Щандът на Samsung през тази година е един от най-големите. И e препълнен с хора. 

Наситен звук от синтезатора изпълва изложбеното пространство в Convention Center. От тавана на конструкция висят десетки екрани, един полилей на дигиталната ера. През тълпата се провира Чой Джи Сунг, оперативен директор на компанията, а антуражът му се опитва да не изостане. Разговор с Чой? Немислимо. С председателя Лий? Изключено.

Едно бетонно стъпало  по-нагоре, половин етаж над щанда, е малко по-тихо. В коридорите висят хора в тъмносини тениски на Samsung и се хранят от картонени кутии. Зад импровизирани стени седи някой. Това е Симон Сунг.

Като мениджър на поделението за телевизори на Samsung той трябва да се изправи в следващата голяма битка срещу Apple. Той изглежда спокоен, но костюмът и вратовръзката му придават аурата на един консервативен банкер. Това е необичайно за една индустрия, в която понякога и главният изпълнителен директор може да се разхожда в маратонки. Починалият главен изпълнителен директор на Apple Стив Джобс бе доста известен със своето съчетание на дънки и черен пуловер с яка като на поло.

В продължение на години Samsung и Apple се борят за позицията на пазарен лидер и през 2012 г. те няма да сключат мир. Според слуховете Apple може скоро да пусне на пазара телевизор, за да обогати портфолиото си около iPhone и iPad. Стив Джобс е намекнал за подобно нещо малко преди смъртта си през октомври миналата година пред своя биограф. „Той ще има най-лесният потребителски интерфейс, който човек може да си представи“, каза той. Сунг обаче продължава да е спокоен. Посланието му е меко, но съдържа и предизвикателство: Samsung не ще се отклони. „Ако Apple влиза в бизнеса със смарт телевизори, цялата индустрия ще извлече полза“, казва Сунг. „Apple ще е нов конкурент, но благодарение на дългогодишния ни опит ние сме добре подготвени“.

Samsung винаги е била готова за конфликти компания. В своите рекламни клипове корейците заклеймяват потребителите на iPhone като покорни малоумници. На Apple не помогна особено и засипването на Samsung с десетки съдебни дела. Въпреки твърденията, че смартфоните и таблетите от серията Galaxy са нагло плагиатствани от iPhone и iPad, Samsung успя да продаде повече смартфони през миналата година от Apple. При таблетите първите съдилища вече отсъдиха в полза на Samsung. И докато телевизорите при Apple все още са само визия за бъдещето, Samsung отдавна има технологично предимство в тази сфера.

Новите телевизори ще се направляват с глас и жестове

През 2008 г. корейците станаха едни от първите в индустрията, които свързаха телевизорите с интернет. Това, което преди бе възможно само пред компютърните монитори – сърфиране в мрежата, разглеждане на снимки или филми от цифрова видео библиотека, вече може да става от дивана, на големия екран. Просто така. Всеки, който желае може да контролира най-новите телевизори на Samsung с език или жестове. А те са и доста красиви: по-тънки от всякога и почти без рамка.

Трудно е да си представим, че подобно нещо успява да стори една фирма, която през 2004 г. беше все още номер 17 в световната телевизионна индустрия. И която по онова време имаше имиджа на производител на евтини масови „сандъци“.

Последна актуализация: 02:09 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

2
rate up comment 1 rate down comment 2
alvanon
преди 12 години
Авторитарното управление не може да е успешно в дългосрочен план.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 3 rate down comment 2
I
преди 12 години
Повече такива статии.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още