От много години в Прага, столицата на Чехия, единствените начини да гледаш филми са да хванеш прожекциите на малкото холивудски продукции, прожектирани в местните кина, да си купиш DVD за 30 и повече долара месеци след излизането им зад океана или да вземеш касета под наем от видеотека, където пиратските копия в момента са доведени почти до изчезване.
През миналата година Apple най-накрая разшири своя iTunes магазин за филми и музика за бившите 12 социалистически страни – 8 години след дебюта му в САЩ. Но ограниченият избор е нещо, което отблъсква потребителите, свикнали с незабавния достъп, а цените са по-високи въпреки приходите, изглеждащи смешни на фона на заплащането в САЩ.
Например в чешкия iTunes новите предложения са филмите „Бързи и яростни“ 5 и „Шаферката“ за 13,99 евро (18,37 долара). Няма опция за гледане под наем. В САЩ двата филма са достъпни от лятото на миналата година, където струват 14,99 долара при закупуване и 3,00 долара за гледане под наем. А американските зрители сега могат да гледат номинираните за „Оскар“ филми „Кешбол“ и „Южнячки“, които са достъпни в Чехия сам чрез пиратски версии.
В проучване от миналата година Съветът за изследвания в обществените науки се е опитал да определи цената на филмите спрямо приходите на хората в развиващите се държави. Става ясно, че докато DVD на филма „Черният рицар“ струва 24 долара в САЩ, спрямо местната покупателна способност той струва в Русия 75 долара, а в Индия – 641 долара. Цената на пиратските копия е съответно 25 долара и 54 долара, като дори това е по-скъпо от гледна точка на покупателната способност там, отколкото законно копие в САЩ.
„Имате тази изумителна смес от бавно нарастващи приходи, много високи цени на медийните продукти, но срив в цените на технологията“, посочва Караганис. „Така че разполагате с тази огромна нова инфраструктура за потребление на дигитални медийни продукти с напълно неадекватно нарастване на законния достъп до дигитални медийни продукти, които са по джоба на потребителя“, заключава той.
Но в регион, където един от лидерите, румънският президент Траян Бъсеску, каза веднъж на Бил Гейтс, че компютърното пиратство е помогнало на народа му да създаде процъфтяваща софтуерна индустрия, е лесно да се разбере защо компаниите се притесняват от по-широко разпространение на стоките си.
И макар че загубените стойности е много трудно да бъдат изчислени – много пъти онези, които незаконно свалят медийни продукти, няма да си ги купят по законния начин – групи от бранша ги оценяват на десетки милиарди долари годишно в световен мащаб.
преди 12 години "Защо ми лепвате етикета "пират" ако искам да споделя някоя хубава книга с най-близките си хора?" Е, според сегашните дифиниции, споделянето на книга си е пиратство. Споделянето на заглавие, препоръка или линк към е-магазин, откъдето да се купи тази книга, не е пиратство. И тук големият въпрос е как да се плати на авторите - дали малко хора да си купят на дебели цени, а останалите да "пиратстват" или цената да се свали драстично и повече хора да я плащат. Аз лично съм за втория модел. Големите компании обаче са свикнали на (и си искат) първия модел. Това е дилемата и тя може и ще бъде решена само с натиск и борба. Поне засега, няма индикации, че някой ще отстъпи доброволно. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Мисля че статията сама си противоречи ясно се заявява че цената на един филм е 13,99 Евро приблизително 28 лева. И ако заплатата ми е 700 лева. и искам тази вечер с приятелката си да си направя кино вечер да гледаме 2 филма това са 56 лева, едно прилично вино 20 лева вечеря на свещи 50 лева, малко музика (защото всяко парче струва пари) 30 лева, презервативи 5 лева. и сами може да смятате - по добре на сухо отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години http://***.youtube.com/watch?v=mjmuPqkVwWc отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Заглавието на самата статия е тенденциозно! Хората не избират пиратството! Хората избират свободата да споделят информация с най-близките си хора чрез Интернет. Защо ми лепвате етикета "пират" ако искам да споделя някоя хубава книга с най-близките си хора?Изгледайте това видео и ще видите че става въпрос само и единствено за напъни да се контролира хоризонталната комуникация между хората от страна на управляващите! Те искат да са посредниците... В ерата на ИТ революцията няма как вече това да продължава... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Хората получават доходи, а не приходи. Приходи имат фирмите (производителите), домакинствата (собствениците на производствените фактори) получават за тях доходи.Според Пол Кругман, ако разгледаме графиката за максимизиране на общите приходи на монопола, тя ни показва, че това се случва при удовлетворяване на една втора от пазарното търсене. Увеличавайки количествата след тази точка, пределните приходи са отрицателни, а общите започват да намаляват. Изводът му е, че монополът може да предоставя продуктите безплатно след точката, в която е максимизирал приходите (защото дори да ги продава срещу някаква цена, тя трябва да намалява, а това ще доведе до намаляване на приходите). Теоретично до момента, в който приходите се максимизират, това става в резултат на намаляване на цената при еластично търсене (повишаване на приходите), след това търсенето е нееластично и намаляването на цената води до спад в приходите. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Сега е време да се започне борба против авторските права изобщо. Което и да е откритие или продукт НЕ МОЖЕ да се извади от контекста на обществото и затова принадлежи на всички! Авторското "право" е редно да се сведе до морално признание, а сегашните мегазвезди - да се запознаят със скромността и да се потрудят с концерти... и нека се радват че изобщо им се обръща внимание като творци като им се сваля продукта. Щото всички станахме "творци" и няма кой да бачка. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Поздравления за *** за тази статия - най-доброто, което съм чел по темата досега! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Ако цените на продуктите, разпространявани по дигитален път бъдат съобразени с паритетната покупателна способност на пазарите, за които искат защита, най-вероятно, пиротството силно ще намалее и няма да придставлява проблем. Не може от средния българин, получаващ месечни приходи под 500 лв, даващ 60% за храна и физическо оцеляване, да се иска и да се взема за продукт, далеч не жизненоважен, цена, както в Щатите със средна заплата 2200 долара и 20% . Разбирам и споделям, че за работа е редно да се плаща и бих, само че, при това положение, все едно, да не купя книга, филм или софтуер в продължение на години. Просто не остава от съвсем належащи неща. ...И съвсем не ги знам, какво и как ще продадат на американски цени в Китай, Африка, долу, в Латинска Америка...Да си налягат парцалите и да си нормализират цените според пазара - иначе, АСТА-не АСТА, ще ги пиратят до 101 и обратно, а, дори да закопчаят 10-100000 души по света, ще трябва да забравят за другите пазари. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години 1вата причина за пиратството е липсата на алтернатива2рата - по-добрата услуга във скорост, избор и удобство3тата - парите, но по-точно това че всеки потребител инстинктивно усеща че продажбата на копие на файл през интернет си е повече измама отколкото реална продажба, защото не изисква нито енергия нито човешки труд, нито суровина за да се случи. Просто натискаш бутон и се случва.Да, автора трябва да има шанс да печели, но това не трябва да става по този начин. Време е холивуд да се промени. Музикалната индустрия вече започна стъпки в правилната посока. Новия модел на дигиталните права е подобен на кабелната телевизия. Плащаш месечна такса, всичко от там насетне е без пари, освен ако не е свързано с материални вещи.Нека ако доставчика ти пусне р2р трафик да плащаш 5-10лв повече на месец които да отиват за концерти и кино, но да не се опитват да ми казват какво да "пиша и чета" в интернет, както си въобразяват сега. отговор Сигнализирай за неуместен коментар