IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Google търси нови ниши в Европа

Новият ръководител на компанията за Северна и Средна Европа иска да насърчи корпоративното ползване на електронна търговия

12:43 | 27.01.12 г.
Автор - снимка
Създател
<p>
	Централата на Google във Франция. <em>Снимка: Ройтерс&nbsp;</em></p>

Централата на Google във Франция. Снимка: Ройтерс 

Това обозначение се избягва от Бритин. "Не", казва той. „Като се има предвид начина, по който хората търсят онлайн, тогава ние предоставяме много възможности. Вярно е, че сме най-ползвани сред популярните търсачки в Европа. Но ако погледнете как потребителите всъщност търсят неща, тогава те ползват Google, заедно с редица други услуги. Това може да бъде Yahoo или Bing. Във Великобритания например те често използват Monster за предложения за работа, Autotrader за коли или Moneysupermarket за финансови услуги".

„Може да се намери алтернатива и тя се постига с мишката", казва той. "Няма граници или контрол. Ние сме различни от онези фирми, с които ни сравняват понякога по различни причини. Всеки потребител има избор. Ние се фокусираме върху това, търсенето на потребителите да работи невероятно добре. И сме популярни, защото вършим работата си добре. Ние знаем, че потребителите винаги отиват там, където те ще получат най-добри резултати. Но пък и винаги имат алтернативи“.

Въпреки това, компанията няма да абдикира напълно от отговорност. "Ние приемаме много сериозно нашите отговорности. И с удоволствие ще обясним на властите как работим“.

Бритин, както и Дръмънд, поставя акцент върху промяната на поведението на Google в Европа и как компанията се опитва да стане част от европейската сцена на технологиите. През декември френският президент Никола Саркози откри новата централа на Google в Париж - един жест, който показва доколко силно е сближаването на двете страни. Франция яростно се противопостави на идеята на Google да сканира книги и да ги предоставя онлайн. „Ние няма да се оставим да ни отнемат наследството, за да може една голяма корпорация да се възползва, без значение колко симпатична, голяма или американска е тя", заяви Саркози през декември 2009 година.

Google иска да засили регионалната си дейност

"В последните години, докато интернет добиваше все по-голяма значимост в Европа и Google жънеше успехи, ние наехме местни хора и се преместихме по-близо до бизнеса,  потребителите и групите по интереси в съответните страни", казва Бритин. "Не трябва да забравяме, че ние сме само на дванадесет години. Опитваме се да намерим начини как можем да участваме в живота на тези страни, които са адаптирани към различните опасения на всеки от тези пазари".

„Това, което ние предприехме във Франция, отразява начина, по който мислим, че ще можем да работим", казва Бритин. „В Германия ние създадохме института „Хумболт“ (независима академична институция, която бе създадена, за да насърчава развитието на интернет и да проучи въздействието му върху обществото, науката, политиката и икономиката). Мисля, че е по-показателно за онова, което се случва в Германия. Във Великобритания сме инвестирали в Източен Лондон със своя стартираща фирма.

„Във Франция става дума за културата“, казва той. „В Германия – за разбиране, направляване и опазване на правата и шансовете. А във Великобритания – за нови компании и за интернет икономиката. Това са три добри примера за различните потребности на тези пазари“.

Значението на интернет икономиката расте

Google расте и според Бритин става по-зряла компания. Перспективата се промени – от една калифорнийска фирма, която показва продуктите си пред света, към един глобален играч, който сам поема инициативи в различните страни. „Когато започнах работа в компанията, имах чувството, че в Калифорния всеки прави нещо и го прилага. Сега се чувствам по-скоро като част от глобален екип, който разбира различните предизвикателства пред света“.

А най-голямото предизвикателство в Европа е състоянието на икономиката – област, в която според Бритин Google може да играе важна роля.

"На челно място в дневния ми ред за възможностите в Европа е, че интернет може да бъде сал за нашата икономика. Ние знаем, че той има голям дял от БВП. Той носи растеж, той носи износ, той носи работни места", казва Бритин. "Шансът от европейския бизнес да стане международен бизнес е много по-голям с помощта на интернет и онлайн това може да стане много по-бързо и лесно".

Шансове за ръст на нишови играчи

Бритин може да ви затрупа от статистика: Срещу всяко работно място, което става излишно заради технологиите, се създават 2,6 нови. Онлайн фирмите растат два пъти по-бързо и имат два пъти повече служители. „На интернет икономиката в Обединеното кралство например се падат 7 процента от БВП. В Европа за по-големите икономики тя има между десет до 13 на сто от БВП. В допълнение, около десет на сто от ръста на БВП са от интернет икономиката. Тя създаде значителен брой нови работни места. Малките компании, които я използват растат два пъти по-бързо от тези, които се възползват от възможностите на мрежата".

„Ще ви дам няколко примера. В Шотландия има една компания, наречена ScotWeb. Тя продава традиционно шотландско облекло. В Стария свят тя имаше магазин в Единбург и се е надявала на случайно преминаващите хора, а някои потенциални купувачи дори са взимали каталог със себе си. Сега обаче всеки път, когато някой напише "Tartan" в Google, компанията се представя с огромен сайт. Компанията прави 70% от оборота си извън Шотландия“.

Бритин споменава и за „невероятен бизнес“ в Белгия с ферма за магарета. Освен млечните продукти там има и набор от продукти за грижа за кожата. „Сега те имат оборот от над един милион евро и изнасят дори в Южна Корея ", казва Бритин. „Давам ви тези примери, защото те са много ясно изразени нишови играчи, които преди това бяха намерили ограничен пазар, а сега изведнъж могат да работят в световен мащаб. Възможностите за растеж за Европа - това е голямата ни задача“.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 03:43 | 11.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още