На пръв поглед този бизнес план изглежда като камикадзе - наскоро създателят и изпълнителен директор на Amazon Джеф Безос трябваше да признае, че печалбата продължава да намалява въпреки увеличаващите се продажби.
От повече от година, месец след месец, оперативният марж се свива и сега е само в размер на едва 0,73%. За бизнеса около коледните празници през четвъртото тримесечие Безос очаква дори и загуба. А сега той пусна в продажба и таблета Kindle Fire - на цена от 200 долара, за която се твърди, че е под себестойността на продукта, пише германското реномирано издание Die Welt.
Въпреки всичко това онлайн търговецът е щедър като Дядо Коледа. В Съединените щати твърдата годишна такса за доставки, наречена "Prime", струва по-малко от 80 долара на година от 2005 г. насам. Тези, които имат Prime, получават допълнително и паста за зъби, изпратена безплатно до вратата на жилището им в рамките на два дни. За страна с такава огромна територия като САЩ това е скъпа авантюра. Анализаторите смятат, че всяка година Amazon харчи за Prime по няколко стотин милиона долара.
Изненадващо през тази година Безос добави още един щедър бонус. Клиентите на Prime в САЩ ще имат достъп чрез интернет и до фонд с над 13 000 филма и телевизионни сериали, които ще могат да гледат на телевизора, компютъра или на своя таблет Kindle. Допълнителни разходи за потребителя – никакви. А който има четец на Kindle може да ползва от няколко дни насам, също безплатно, онлайн библиотека с над 5 000 книги в електронен вариант.
Amazon затруднява американците в опита им да стоят настрана от онлайн търговеца. Защо Безос не взема такса за онлайн разпространението на филми? „Ние предпочитаме да имаме много голяма база с клиенти с ниски маржове, отколкото малко клиенти с високи маржове", казва той. И не вижда проблем в това: „Никога не сме имали лукса на високите маржове“. Каква е истинската цел на Безос може да се опише с кодовото име „Операция съблазняване".
Журналистката Ан Кадет от SmartMoney, финансово списание на Wall Street Journal, е направила самодиагностика, като е подписала договор за Prime. Удивена, след 18 месеца тя установява, че покупките й в Amazon са три пъти по-големи от периода преди да стане абонат на Prime. Статията й в SmartMoneyе е със заглавието „Amazon Prime направи от мен машина за пазаруване“.
Наблюденията на Кадет се припокриват с мненията на специалисти. Който се довери на Prime, пазарува средно за около 1 500 долара на година в Amazon - три пъти повече отпреди. 40% от американския оборот на Amazon идват от тези клиенти. Точните цифри обаче Amazon крие ревниво. Засега концернът обявява само, че клиентите на Prime са няколко милиона.
преди 12 години Ние предпочитаме да имаме много голяма база с клиенти с ниски маржове, отколкото малко клиенти с високи маржове"Това е истината за всеки бизнес! отговор Сигнализирай за неуместен коментар