Въпреки персоналните промени Facebook отказва да заяви открито, че става дума за лобистка офанзива. "Ние не сме променили нищо", казва Тина Кулов, говорител на Facebook в Германия. Тя подчертава, че компанията й, в сравнение с други фирми в индустрията, има много малко служители в сферата на „държавната политика и връзки с обществеността“, което се потвърждава и от евродепутатите.
Засегнатите политиците и защитниците на личната информация обаче забелязват промяна в комуникацията на Facebook. "Реформата за защита на данните е голям проблем тук в Брюксел", казва Ралф Бендрат от офиса на зеления евродепутат Ян Филип Албрехт. Социалната мрежа наистина реагира сравнително късно, казват от друга фракция. „Сега обаче Facebook се събуди що се отнася до лобиране", казва служителка от кръга на комисията по юридически и вътрешни работи.
Усилията не са изненадващи, тъй като компанията се намира под голям натиск. В Германия федералният пълномощник за защита на данните на провинция Шлезвиг-Холщайн Тило Вайхерт иска да бъде изяснено в съда дали събирането на данни с помощта на бутона "Like" е законно. Колегата му от Хамбург Йоханес Каспар обяви правни действия срещу функцията за автоматично разпознаване на лица.
Още по-сериозни може да станат проблемите от европейска страна. Компанията е със седалище в Ирландия и по този начин е обект на защита на данните на евродиректива, приета през 1995 година. Вивиан Рединг, европейски комисар по правосъдието, ще представи през януари предложение за изменение на директивата. Дори и ако текстът не бъде приет преди 2015 г., Рединг е също толкова амбициозна.
Разглежда се въпросът в областта на защитата на данните вече да се прилагат не законите на страната, в която въпросното дружество има седалище, а законът на страната, в която живее потребителят. За 20 млн. германски потребители тогава Facebook ще трябва да прилага стриктно строгия немски закон за поверителност. Говори се и за "правото да бъда забравен", както и ангажимент на социалните мрежи да направят варианта с най-ниско събиране на данни по подразбиране.
Дали готовността за разговори на Facebook е движение напред? Германските специалисти са по-скоро скептични. "Разговорът е често с незадължителен характер", казват те. „Ако някой се опитва да разреши проблемите, постига малко."
Каспар в Хамбург дори намира новата комуникационна стратегия на Facebook за тактика на забавяне. За автоматичното разпознаване на лица той говори активно от пет месеца с представители на фирмата, но без резултат.