„Искаме нещо във Facebook”. Tова е мантрата, която бранд и маркетинг мениджъри от близо и далеч повтарят непрестанно през последната година. Като всяка колективна мания и в тази има голяма доза резон – да влезеш там, където потребителите прекарват заплашително голяма част от времето си, е съблазнителна хапка.
Само по себе си обаче присъствието на една марка във Facebook не означава много, ако не си отговорим на въпроса до каква степен онлайн средата и социалните мрежи определят поведението на потребителите в реалния живот.
Отговор на този и на много подобни въпроси дава E-Consumers Report - първото по рода си проучване за поведението и нагласите на българите в онлайн средата. Първото издание е дело на All Channels | Interaction в партньорство с агенцията за маркетингови проучвания „Ноема“ и излезе през ноември 2010 г., припомнят от All Channels | Interaction.
Изданието представя не само количествени данни, но и анализира до каква степен дигиталната среда у нас създава потребители, как българите взимат решения за покупка и как споделят и обменят информация в интернет.
През юни се появи и втората част изследването - E-consumers Report Update, като един от акцентите в нея е информацията за ползването на мобилен интернет и употребата на мобилни устройства. Тя проследява изменението в българското интернет потребление между ноември 2010 и юни 2011.
Според изследването поведението на интернет потребителите е сравнително устойчиво и не се наблюдават резки промени в данните от ноември 2010 г. и юни 2011 г. Въпреки това, могат да бъдат отбелязани някои промени в поведението в основни области на дигиталната среда.
Наблюдава се известна промяна в поведението на потребителите в социалните мрежи. Сравнението на данните показва, че потребителите се регистрират във все повече социални мрежи. Средно регистрациите на един човек в различни социални мрежи са се увеличили с 30%, но това се случва за сметка на честотата, с която влизат в тях. С други думи, с времето поведението на българите в социалните мрежи се е променило. Потребителите могат да бъдат достигнати в по-голям брой сайтове. Същевременно обаче те разпределят по различен начин времето, което прекарват там.