IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Китай полудя по Apple

iPad и iPhone се считат за незаменим символ за добър статут в обществото

13:28 | 27.06.11 г. 3
Автор - снимка
Създател
<p>
	<em>Снимка: Ройтерс</em></p>

Снимка: Ройтерс

Баща й не изпълни желанието й. И затова младата китайка се обърна чрез интернет към милиони нейни сънародници с едно малко неприлично предложение: "Има ли някой, който иска да ми подари iPhone 4?", пита тя, поставяйки своя снимка и телефонен номер. "Ще ти дам в замяна моята девственост".

Но това не е изключение. Един 17-годишен студент от провинцията Анхуй продаде част от тялото си за iPad 2. Тийнейджърът реагира на обява в интернет, която предлага 20 000 юана, около 2100 евро, за всеки, който се лиши от единия си бъбрек. Възможността да се сдобие с най-новата играчка от дома на Apple е толкова съблазнителна, че младежът се решава на сделката, без дори да каже на родителите си. Майката разбира за договорката твърде късно, а опитът й да обвини болницата в съучастничество, не е сполучлив.

Китай е изпаднал в истинска мания по Apple, пише Süddeutsche Zeitung. Независимо дали става дума за телефони или за таблети с нагризаната ябълка "хората ползват продуктите им, за да се изтъкнат чрез тях", казва професорът по икономика Уанг Хао от Университета в Пекин. И цитира един неписан закон: "ако не притежаваш iPhone, по-добре не се появявай по улиците".

Apple успя да събуди на най-бързорастящия пазар в света идолопоклонничество, което никой друг конкурент не може да има. iPhone и iPad се считат за символ на обществен статут. Който притежава такова устройство, може да претендира, че е постигнал поне малко благосъстояние. И че е от печелившите в страната.

Целевата група на Apple са 50 млн. китайци, които печелят поне по 20 000 долара годишно. "В Китай важното е материалното. То е много по-важно от всичко останало", казва и социалният изследовател Динг Донг. Социалните ценности вече не играят никаква роля в страната. Това е онова невежество, което най-добре обяснява как щатският концерн успя да преодолее толкова лесно няколкото скандала с най-големия си доставчик Foxconn, без да пострадат продажбите му.

В началото една серия от самоубийства на повече от дузина служители се погрижи за негативни заглавия в пресата и дискусия за нечовешките условия във фабриките. След това няколко други служителя заболяват от тежка болест, защото при производството на iPhone вдишват отровен дим. И в двата случая шефът на Apple Стив Джобс дава половинчати обяснения. Въпреки това китайските клиенти буквално щурмуват магазините с нахапаните ябълки. "Клиентите не се интересуват от мъртвите във Foxconn", казва професор Уанг. И когато преди няколко седмици беше регистрирано 17-тото самоубийство във Foxconn, това не направи впечатление на никого. 

Наистина, iPhone и iPad се произвеждат и в Китай. Въпреки това местното им производство не е достатъчно, за да задоволи по легален път търсенето. "Хората се страхуват от това снабдяването да не е твърде малко", казва Уанг. Пред магазин на Apple в пекинския квартал Санлитун се стига дори до бой. Черноборсаджии купуват по десетина устройства наведнъж, за да ги продават след това извън магазина с голяма надценка. В резултат се стига до спор с клиентите, а Apple усилва охраната пред обекта си и осигурява нов подход към входа.

И все пак Apple има какво още да спечели в азиатската страна. Възторгът от електронните устройства не стихва, а от китайския пазар за мобилни телефони, музикални устройства или компютри компанията на Стив Джобс държи едва 5%

Едва 2% от целия си оборот Apple прави в Китай. Според очаквания на пазарни анализатори тази цифра ще скочи три пъти през следващите пет години - до 10%. Дотогава в китайските магазини ще се продават между 4 и 5 млн. устройства iPhone на година.

В момента компанията се е захванала да осигури нужната за това инфраструктура. До следващата година в Китай трябва да има 25 магазина на Apple, в момента са само четири. Най-големият от тях се намира в Шанхай и има 175 служители. Мрежата от дилъри, които имат правото да продават продукти на компанията, нарасна до 2000 през миналата година.

Черният пазар също расте с бързи темпове. Ежегодно в страната нелегално се внасят милиони продукти с марката Apple. В края на миналата година на границата между Шънджън и Хонконг бяха арестувани 14 жени, които се опитали да вкарат нелегално в страната общо 88 iPad-a и 340 iPhone. Една от дамите била пришила 65 мобилни телефона в долната част на роклята си.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 07:11 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

3
rate up comment 2 rate down comment 0
rednek
преди 13 години
Te Епъл да пуснат това пък:http://***.reader.bg/useful/item/207.html
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 1 rate down comment 1
melon
преди 13 години
Еми фетишизма не е от вчера и няма да изчезне скоро.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 3 rate down comment 1
mapto
преди 13 години
Apple като символ на консуматорство и загубени ценности. Не само в България неуките младежи мечтаят за iPhone и BMW. А уж щяхме да оставяме консуматорската култура в 20 век.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още