Все повече капитал се насочва бързо към стартиращи интернет компании през последните месеци, а пазарните оценки на някои от тях се покачиха стремително през последната година.
Надпреварата между онлайн компаниите за привличане на капитал се засили, а инвеститорите в същото време се стремят да получат дял в перспективните млади компании в интернет на колкото се може по-ранен етап, пише CNN.
Последното силно доказателство за растящия интерес стана Google, който направи опит, макар и безуспешен, да придобие уебсайта за ежедневни групови отстъпки при пазаруване чрез онлайн купони Groupon срещу сумата от 6 млрд. долара.
През миналата седмица Twitter привлече 200 млн. долара от инвеститори за своето развитие, което даде на блога пазарна оценка от близо 4 млрд. долара.
Пазарната оценка на Facebook е още по-внушителна – социалната мрежа струва 41 млрд. долара спрямо около 39 млрд. долара за онлайн аукциона eBay.
Някои анализатори правят съпоставка между случващото се сега и събитията от 2000 г., когато афинитетът на инвеститорите към интернет компаниите наду цените на акциите от технологичния сектор. По този начин цените на редица слаби компании получиха изкуствена подкрепа заради масовата еуфория.
За засиления интерес към сектора в момента говори също и конкуренцията за привличането на квалифицирани служители между интернет компаниите. Заради надпреварата Google наскоро увеличи заплатите на служителите си с 10%.
Последният път, когато в САЩ се наду балон в технологичния сектор, спукването му причини силни сътресения в икономиката и замрази инвестициите в технологичния сектор в продължение на години.
Според Лорънс Ленигън, управляващ директор на базираната в Ню Йорк FirstMark Capital, отново ще има срив в технологичния сектор, но той ще е здравословен, защото ще позволи на успешните компании да изпъкнат.
Случващото се сега обаче се различава от събитията преди десет години. Повечето от финансирането за сектора сега идва от фондове за рисков капитал и бизнес ангели, които инвестират в най-интересните нововъзникващи технологични компании на сцената.
Преди десет години в сектора се вливаха предимно средства на инвеститори на дребно, които бяха привлечени от силната еуфория и многобройните първични публични предлагания на онлайн компании.
Технологичната индустрия също се е променила. Благодарение на софтуера с отворен код и бързото развитие на технологиите сега е значително по-евтино да се създаде бизнес в интернет, отколкото преди десет години. В търсене на нов бизнес модел компании като Groupon и Zynga започнаха да създават виртуални пари, които вече им носят солидни печалби.
От фондовете за рисково инвестиране твърдят, че са добре подготвени за пик или спад в технологичния сектор, а силното повишаване на пазарната оценка на някоя компания не винаги означава, че е надценена, стига да има добри фундаментални показатели.
преди 13 години Добре е че има такива фирми в интернет да осигуряват доходи на различномислещите хора в България-имам предвид борсовите посредници и не е нужно да използуваме каквато и да е администрация-корупция отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години Не говоря за вестниците и статиите. Говоря за това, че вместо 2-3 коментара под такава статия, там има 20-300. Не всички компании успяват да превърнат голяма потребителска база в доходен бизнес. А Икономедиа засега дори и не опитват. Все пак аз бих ги сравнил с най-големите български мрежи като bg-mamma и vwclub. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години е какво толкова точно имат Икономедия - два вестника, доста политизирани и все по-олекващи поради тази причина отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години Реалността в България е точно наобратно.Страхотни компании с голям потенциал като http://clixpy.com/ стоят безизвестни, защото или собствениците не осъзнават, че могат да спечелят от помощ (инвестиция, маркетинг) или няма кой да им помогне.Други големи компании като Икономедиа разполагат с огромен ресурс като активна потребителска база, но нямат средства да я развият чрез нови социални функционалности. Българския венчър капитал се изчерпва с малко шуро-баджанащина и с няколко хлапета, които са тръгнали да се учат как се започва бизнес от Лев Инс и Овъргаз. Само, че това, които българските крупни бизнесмени не им казват е, че за такъв тип старт ти трябва гръб, какъвто въпросните хлапета никога няма да имат. А праните пари нямат стимул да изпробват иновативни продукти. отговор Сигнализирай за неуместен коментар