Facebook има 500 млн. приятели, но и много конкуренти, сред които огромни компании в някои от най-големите и бързо растящи икономики в света, пише BBC.
„Когато създавахме платформата, анализирахме начините да дадем възможност на хората да създават връзки“, казва Ашиш Кашяп, главен изпълнителен директор на Ibibo, един от индийските конкуренти на Facebook.
„Социалните игри са отличен начин за това.“
Сред тези игри са „Великите индийски паркинг войни“, в които потребителите събират точки, като паркират „законно или не“ и, което е много локално – местят скитащи крави.
От създаването си през януари 2007 г. Ibibo е натрупала 3,7 млн. потребители, която я прави най-голямата локална социална мрежа в Индия.
Компанията няма планове за експанзия в чужбина. „Изцяло сме фокусирани върху индийския пазар. Той е основата“, казва Кашяп.
Местен успех
Докато целият фокус на Запада е върху гигантски социални мрежи като Facebook и Twitter, потребителите в някои от най-бързо растящите икономики предпочитат местните шампиони.
„Успехът на Facebook е отдаване на почит на господството на английския език и може би на американската култура“, коментира Грант Бланк, който изучава социални и културни явления в мрежата в Интернет института на Оксфордския университет.
„Това обаче има ограничения. Настина съществуват локални различия.“
Най-посещаваният интернет портал в Китай е собственост не на американски гигант или на китайското правителство, а на компания, която стартира едва преди десет години - Tencent.
Популярната й услуга за мигновена размяна на съобщения QQ има около 569 млн. активни потребители, което е ръст от 39% спрямо миналата година, докато социалната й мрежа QZone има 50 млн. потребители.
За разлика от тях услугата AIM на AOL има около 25 млн. месечни посещения в САЩ.
Инвеститорите изглежда също са очаровани от компанията. Акциите й в Хонконг поскъпнаха с 237% миналата година, а наскоро отбелязаха рекорд.
Tencent е базирана в Шънджън, крайбрежен град близо до Хонконг, който първи стана специална икономическа зона в Китай през 1980 г. - на практика едно голямо упражнение по капитализъм.
Миналия месец китайският президент Ху Дзинтао посети Шънджън по повод 30-годишнината от експеримента, като се отби и в Tencent. Някогашният експеримент се превърна в модел за бизнес развитие в останалата част от Китай.
„Научихме много“
Забележително е също как интернет водачите в развиващия се свят са взаимосвързани.
Tencent е 35% собственост на южноафриканската медийна компания Naspers.
Naspers и Tencent съвместно притежават Ibibo.
„Научихме много за конкуренцията с глобалните играчи от нашите партньори“, споделя Кашяп. „Индия прилича на някои други пазари отпреди пет-шест години.“
Самият Кашяп е бил шеф на операциите на Google в Индия преди Ibibo.
И Naspers, и Tencent имат дялове в руската DST и Mail.ru – най-популярната услуга за размяна на съобщения в страната с над 16 млн. потребители в света.
DST пък придоби значителни дялове във Facebook и в Zynga - разработчикът на най-големите игри за социалната мрежа, сред които например Farmville, на която Ibibo прави собствена версия - Ibibo Farms.
И двете руски компании планират продажби на акции за стотици милиони в Лондон тази година.
Всички тези компании имат опорна мрежа от финанси, технологии и съвети в конкуренцията си с далеч по-големите играчи.
Бъдещи предизвикателства
Западните гиганти обаче не разчитат на стара слава в опита си да доминират на всички пазари.
През юли Facebook задмина мрежата Orkut на Google като най-голямата социална мрежа в Индия и отвори нов офис в Хайдарабад. 70% от потребителите й са извън САЩ.
Учейки една от друга, компаниите в развиващите се страни растат и се приспособяват към вкусовете на местните потребители.
Например един от най-успешните експерименти на Tencent е ползването на виртуални валути. Чрез тях потребителите могат да купуват оръжия за онлайн игри или музика и видео. Ibibo се поучи от своя инвеститор и наскоро разработи собствена схема за виртуална валута.
Културни различия
Идеята за ефекта на мрежата, при който мрежата е по-полезна, ако в нея има повече хора, би следвало да означава, че ще доминират големи глобални марки като Facebook. Когато обаче се намесят културни различия, местните платформи се оказват важни.
Кашяп прави паралел между компанията си и огромното търсене на местни кинохитове. „Защо хората гледат боливудски филм вместо холивудски?“, пита той. „Защото могат да се разпознаят в него.“