IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Кои са потребителите на iPhone?

Според американско проучване това са активни хора с по-високи доходи от тези на останалите смартфон-потребители. У нас информацията е оскъдна и като цяло делът на смартфоните е все още много нисък

08:24 | 27.07.10 г.
Автор - снимка
Създател
Кои са потребителите на iPhone?

Последният отчет на Apple показа, че iPhone продължава да генерира растежа на компанията, чиято печалба се е увеличила със 78% за третото фискално тримесечие на годишна база при ръст на приходите от 61% до 15,7 млрд. долара.

В резултатите са включени само два дни от продажбите на четвъртото поколение на смартфона, пуснат на пазара в края на отчетния период. От компанията обявиха, че са продали 3 млн. броя от устройството досега въпреки противоречивата информация относно важността на възникналия проблем със сигнала.

От гледна точка на маркетолозите обаче конкретните финансови постижения на Apple не са толкова важни, колкото данните за профила на хората, които използват популярния телефон-компютър. По информация на Yankee Group, компания, анализираща продуктите на технологичните компании, потребителите на iPhone образуват изключително атрактивна демографска група за рекламодатели и мобилни оператори.

Потребителски профил

Разбира се, според стандарта в различните държави стойностите, които се разглеждат, варират, но общо взето това са предимно хора в активната възраст около 30 години със стабилни доходи. Конкретно за САЩ данните на групата сочат следното:

- средна възраст на потребителите 32 години;
- среден годишен доход на домакинството, от което са част, 100 хил. долара.

За да се добие представа какво означават тези числа спрямо някои други потребителски групи, при тази на притежателите на всякакъв вид смартфони стойностите са:

- средна възраст на потребителите 34 години;
- среден годишен доход на домакинството, от което са част, 85 хил. долара.

За какво се използва

Както и при останалите смартфони, повечето потребители на продукта на Apple го използват за много други цели, освен за телефонни разговори. В проучването на Yankee Group се казва, че притежателите на iPhone в САЩ прекарват средно по 37 минути на ден, сърфирайки в интернет от телефона си. Сравнението със средната стойност за смартфоните дава 32 минути на ден за същото действие. Ако се включат всички видове телефони, минутите падат до 19.

При това положение, очаквано iPhone-потребителите са и най-ентусиазирани при употребата на различни мобилни приложения – изтеглените от тях апликации са средно 12,6 за последните 90 дни. Това е повече от два пъти спрямо други мобилни абонати.

Освен всичко друго, потребителите на iPhone са най-склонни да извършват мобилни транзакции, включително банкиране, плащане на сметки и сравняване на цени от телефона си.

Според анализаторската компания успехът на мобилното устройство като смартфон с най-разнообразно използваните приложения са различни фактори, сред които интуитивният тъчскрийн екран, улеснената покупка – чрез един клик – от iTunes, изискваните данни от потребителите, разнообразният каталог в AppStore, както и широката мрежа от 300 физически магазина за продажби на дребно на продукти на Apple по света.

Според обявените данни от компанията при изнасянето на тримесечния й отчет тези магазини са били посетени от над 60 млн. души, които са похарчили там 2,7 млрд. долара за три месеца.

Силна конкуренция

Сравненията, които в момента показват редица предимства на iPhone спрямо други устройства, обаче не означават, че Apple вечно ще задържи лидерството в споменатите показатели, смятат анализаторите на Yankee Group. Основното според тях е конкурентните производители да не се опитват да имитират популярния смартфон, а да създават собствени добавени стойности за потребителите, като се фокусират върху качества, които могат да разработят по-добре от Apple.

Така например производителите на базираните на Android апарати подчертават с гордост отвореността на системите и възможностите на потребителите да избират измежду продуктите на различни компании (за разлика от затворения за чужди решения Apple). Други групи като RIM пък изтъкват като свое основно предимство сигурността, както и съвместимостта на мобилния софтуер с корпоративните системи. „Конкурентите трябва да изберат своя сегмент и да се придържат към него“, съветват анализаторите.

За iPhone в България и смартфоните като цяло

По отношение на българските потребители, нещата са по-скоро неясни, а решенията за покупка - малко или много хаотични.

Информация за качествените характеристики на предлаганите смартфони се черпи основно от чужд опит и медийни ревюта, а масовите маркетингови кампании са насочени към апарати в по-ниския сегмент. Включително немалка част от продавач-консултантите в търговските вериги на операторите не са съвсем добре запознати с възможностите на предлаганите смартфони, а понякога последните дори липсват в конкретния магазин и се разглеждат в каталог от клиентите.

Конкретно за iPhone, у нас няма точни данни за неговите потребители. Ексклузивен дистрибутор е Глобул, но в същото време немалка част от активните смартфони на Apple в страната са купени от чужбина. Регистрираните потребители на най-големия специализиран български форум за iPhone са около 11 хил. души.

След запитване от Investor.bg относно продажбите у нас от Глобул не предоставиха данни, като обясниха, че тази информация представлява търговска тайна.

Според данни на LG Electronics България за продажбите на техен модел смартфон за юни и пазарния му дял у нас може да се направи извода, че за месец юни в страната са продадени общо 2860 смартфона. Само конкретния телефон на LG е с дял от 35%. Ако се вземат предвид активните рекламни кампании за други модели смартфони и предполагаемите им резултати, за продукта на Apple делът едва ли е особено голям. Разбира се, предвид изолираността на въобще наличните пазарни данни, каквито и да е по-конкретни изводи е трудно да бъдат направени.

От Глобул казаха, че смартфоните в България са все още с доста нисък дял спрямо общия мобилен пазар, тъй като търсенето у нас, не само на фона на кризата, се определя от традиционно по-ниските доходи на населението и интерес има към по-ниския ценови клас телефони. Практика при смартфоните, както и при други модели, е предлагането им на изплащане.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 08:57 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още