IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Кои са новите шампиони по инвестиции в интернет?

Западът постепенно губи монопола си не само в създаването на идеи за онлайн бизнес, но и в тяхното финансиране

16:01 | 12.07.10 г.
Автор - снимка
Създател
Кои са новите шампиони по инвестиции в интернет?

Интернет компаниите DST, Naspers и Tencent може и да не са известни колкото Google и Yahoo, но могат спокойно да претендират, че принадлежат към тяхната група. На уебсайтовете в портфолиото на Digital Sky Technologies (DST) се падат над 70% от посещенията на интернет страниците на руски език. Naspers е най-голямата медийна група в Африка, и то не само в интернет пространството. Tencent на свой ред е най-голямата интернет компания в Китай по пазарна капитализация и третата по големина в света.

След като направиха мащабни инвестиции в родните си държави, и трите компании увеличават все по-бързо присъствието си на външните пазари, като инвестират в десетки интернет фирми от цял свят. Най-приключенски настроена от трите е DST, която агресивно се придвижва на запад и плати милиони долари за дялове в бързо развиващи се американски компании, начело с популярната социална мрежа Facebook, пише The Economist.

На пръв поглед трите компании не биха могли да изглеждат по-различно. DST е създадена през 2005 г., когато двама инвеститори в руското интернет пространство - Юрий Милнер и Григорий Фингер, обединяват своите дялове в руския портал Мail.ru. Днес фирмата контролира много от водещите сайтове в страната и представлява интересна смесица от акционери, включително Goldman Sachs и руския милиардер Алишер Усманов, който държи 27% от нейния капитал.

Базираната в Кейптаун Naspers в същото време е на близо 100 години, като издава най-големия вестник в Южна Африка - Daily Sun. Naspers обаче е една от най-амбициозните по-стари медийни компании, що се отнася до проекти в интернет. Засега по-голямата част от приходите й идва от нейните печатни издания и платена телевизия, но голяма част от тях се инвестират в онлайн компании. За 12-те месеца до края на март Naspers е реализирала приходи от 28 млрд. южноафрикански ранда (3,6 млрд. долара).

Китайският онлайн гигант Tencent е основан през 1998 г. в град Шънджън. През 2009 г. компанията има 1,8 млрд. долара приходи. Най-известната й услуга е месинджърът QQ, който има 567 млн. потребители. По-голямата част от приходите на компанията обаче идват от онлайн игри и виртуална валута, наречена „Q coins“. Потребителите могат да я купуват с истински пари и след това да я използват за пазаруване на различни дигитални стоки, като например оръжия или аватари.

Въпреки големите различия помежду им, трите фирми могат да се разглеждат като част от една група. От една страна те са финансово свързани. Naspers притежава дял в mail.ru и е един от първите инвеститори в Tencent, от която сега държи 35%. През април тази година Tencent пък вложи 300 млн. долара в DST, което й даде дял от над 10%, а на DST пазарна оценка от около 3 млрд. долара. Tencent също така има дял в интернет подразделението на Naspers в Индия.

Освен това те имат обща мисия – да открият обещаващи интернет компании в страни, където западните инвеститори рядко се осмеляват да стъпят. Към територията на DTS попадат Русия и съседните страни. Нейни са социалните мрежи Vkontakte.ru и Nasza-Klasa.pl. Naspers притежава най-големия портфейл от интернет компании в развиващите се страни, като например Бразилия (уебсайтът за онлайн пазаруване BuscaPé), Индия (социалната мрежа ibibo), както и южноафриканския портал 24.com. Tencent до този момент е най-предпазлива от трите. Освен скорошната инвестиция в DST, тя има миноритарни дялове в няколко компании за онлайн игри, като VinaGame във Виетнам.

Ръководството на DST обяснява, че широкото им международно присъствие им позволява да прилагат на практика в една страна уроците, които са научили от друга страна. Като анализират икономиката, както и разпространението на интернет в нея, те правят изводи за темповете на растеж на интернет бизнеса там.

В Русия DST стана свидетел на това колко бързо могат да се развиват социалните мрежи: новодошлите в интернет руснаци често пропускат електронната поща и директно прибягват до социални мрежи, за да общуват онлайн. През декември 2009 г. DSТ слива Mail.ru с компанията за онлайн игри Astrum Online, като по този начин потребителите на безплатните месинджъри започват да плащат за други услуги и виртуални стоки. DST планира да стане публична скоро.

Корпоративната й структура й позволява да действа бързо и да прави предложения, на които е трудно да се откаже. По този начин тя стана собственик на 10% от Facebook срещу 800 млн. долара. Наскоро обаче Elevation Partners вложи 120 млн. долара във Facebook, което даде на социалната мрежа пазарна оценка от 23 млрд. долара, което показва, че инвестицията на DST почти се е утроила.

DST участва и в най-голямата компания за онлайн игри в света Zynga, както и в сайта за онлайн търговия Groupon. По-голям проблем за DTS може да се окаже това, че е руска, което я прави доста съмнителна за инвеститорите. За да се противопостави на този имидж, DST се опитва да бъде по-отворена и запознава потенциалните фирми, в които иска да инвестира, със своите отчети. Дори и така обаче националният произход на DST продължава да бъде проблем при желанието на фирмата да навлезе на Запад, макар че наскоро тя придоби от AOL популярния месинджър ICQ.

Въпреки това DST има много последователи. Elevation Partners я последва с инвестиция във Facebook през тази година. Малко преди това DST купи бързо развиващия се сайт за потребителски оценки за местни компании Yelp. От Tencent на свой ред са заинтересовани от засилване на своето присъствие в чужбина, като по непотвърдена информация компанията може да купи част от Yahoo.

Успехът на трите пионера в нововъзникващите пазари на интернет може да подтикне и западните фирми да покажат повече интерес към развиващите се страни. Базираният в Ню Йорк фонд Tiger Global Management, който е акционер в DST, вече специализира в инвестиции в новосъздадени компании извън добре познатия регион на западните страни. Това показва, че инвестирането в интернет ще става все по-глобално и Западът ще губи монопола си не само в генерирането на идеи за уеб бизнес, но в тяхното финансиране.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 07:19 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

Финанси виж още