Бъдещото интегриране на функционалности на арабски език в интернет и други технологични архитектури ще даде на милиони хора достъп до дигиталния свят, вярват шефове на Microsoft и Google.
С по-масовото навлизане на устройства и приложения в по-малко развити страни тяхното съдържание ще расте и би следвало да се развие начална електронна икономика, казват те, цитирани от Ройтерс.
„Говорихме си със Стив Балмър (изпълнителният директор на Microsoft) преди няколко години и вярваме, че арабският ще става все по-важен език“, казва Крейг Мънди, главен директор за проучвания и стратегии на Microsoft. „Въпреки това обаче поради начина, по който се развиваше интернет, той не беше много ползван език.“
Макар че интернет потреблението на арабски расте по-бързо от всички други от 2000 г. насам и достъпът до мрежата поевтиня, съдържанието все още изостава, а разходите за реклама остават много малки.
Интернет съдържанието на арабски език е по-малко от 1% от общото, въпреки че говорещите арабски формират 5% от глобалното население.
Арабският портал на онлайн енциклопедията Wikipedia съдържа по-малко думи от каталонската версия, обяснява регионалният маркетинг мениджър на Google Ваел Гоним.
„Има много арабско съдържание, но то не е добре структурирано“, допълва той. „Искаме по-структурирано съдържане. Искаме повече професионални, нишови сайтове, повече бизнес.“
„Една от големите мисии е да се даде възможност на арабските потребители да открият подходящите инструменти за обогатяване на съдържанието на арабски“, посочва Гоним. „Би било прекрасно да видим повече електронна търговия в региона, повече издатели на интернет съдържание, повече новинарски сайтове. Ние поемаме ангажимент да им помогнем.“
На въпрос как Google би могъл да подпомогне подобен регионален ръст Гоним обяснява: „Имаме много амбициозен план през следващите няколко месеца, работим по много инициативи“, но не предоставя подробности.
Разходите за онлайн реклама в региона възлизат на около 90 млн. долара през 2009 г., което е увеличение спрямо 66,5 млн. през 2008 и 38 млн. през 2007, но е минимална сума в сравнение с 5,3 млрд. долара във Великобритания.
Гоним обяснява, че арабските потребители традиционно посещават слабо организирани и трудни за архивиране форуми, като за пример посочва форум, ползван от 400 хил. учители в Саудитска Арабия.
Както Google, така и Microsoft поставят арабския сред десетте топ езика, които се нуждаят от внимание с приоритет.
В края на миналата година Египет и Саудитска Арабия регистрираха първите домейни, изписани отдясно наляво на арабски, след като глобалния интернет регулатор ICANN разреши употребата на символи, различни от латинските.
В Египет достъпът до мрежата става все по-евтин, а интернет потреблението през мобилни устройства бързо нараства. Страната планира да инвестира 1 млрд. долара за ъпгрейд на широколентовия си капацитет в рамките на четири години с цел да увеличи четирикратно проникването до 20%.
„Следващите няколко милиона интернет потребители в Египет ще бъдат хора, които не говорят английски“, коментира Гоним.
Според него арабският свят е в добра позиция да прескочи ползването на интернет предимно чрез персонални компютри и да премине направо към мобилния интернет.