Интересни прилики и разлики в начина, по който европейците ползват интернет, разкрива проучване на европейската организация за интерактивна реклама IAB Europe на онлайн поведението на 32 хил. души на 16 пазара*.
Ежедневната мрежа
Докато интернет проникването варира в широки граници в Европа от 85% в Холандия до 32% в Румъния (42,6% у нас към януари по данни на Gemius и НСИ, бел. ред.), прекараното в мрежата време и честотата на ползване се различават много слабо между държавите. Повечето интернет потребители влизат в мрежата шест или седем дни седмично (71%), като 76% остават онлайн повече от час в тези дни.
С дял от 77% потребители, които са в интернет всеки ден, жителите на Северна Европа са онлайн по-често, но жителите на Източна Европа са тези, които прекарват повече време на средна сесия: една трета (33%) прекарват по три часа или повече на сесия.
Уеб развлечения
Според резултатите апетитът за онлайн развлечения е огромен в Източна Европа. 49% от анкетираните в Унгария, Полша и Румъния гледат телевизия или видео съдържание онлайн, 44% слушат радио в реално време, 31% свалят музика, а 27% играят и залагат онлайн.
Социални мрежи
52% от всички анкетирани интернет потребители са обновили или разгледали профил в социална мрежа през миналия месец. Както и с уеб развлеченията, начело тук са източноевропейците - 59% са разгледали или обновили профил през последния месец. С дял от 65% най-високо е участието в Унгария, следвана от Румъния с 61% и Полша с 56%.
Покупки и проучвания онлайн
Известно е, че електронната търговия е значителна част от мрежата в Западна и Северна Европа. 57% от всички интернет потребители в Европа са закупили продукт или услуга онлайн през последните 12 месеца и близо три четвърти (74%) казват, че проучват информация за продукти и услуги в интернет поне веднъж седмично. Източна Европа е единственият регион, където има по-голяма вероятност респондентите да са купили нещо от друг интернет потребител (27%), отколкото от сайт за електронна търговия (24%).
Още данни от проучването:
Дейност (поне веднъж седмично) | Най-активни държави | Средно за Европа | Най-слабо активни държави |
Имейл | 98% Белгия, Дания, Италия, Швеция | 93% | 84% Германия |
Търсене | 96% Белгия, Румъния | 89% | 81% Германия |
Четене на новини онлайн | 92% Италия | 79% | 68% Холандия, Великобритания |
Проучване на марки, продукти, услуги или магазини | 81% Норвегия | 74% | 63% Гърция |
Онлайн банкиране | 90% Норвегия | 52% | 19% Румъния |
Планиране на маршрут | 57% Франция | 45% | 28% Германия |
*В проучването са обхванати Белгия, Дания, Финландия, Франция, Германия, Гърция, Унгария, Италия, Холандия, Норвегия, Полша, Румъния, Испания, Швеция, Швейцария и Великобритания.