Какво се случи на европейския туристически пазар през 2009 г., през която думата „криза” бе толкова често употребявана?
Според последно проучване за европейския онлайн туристически пазар, изготвено от PhoCusWright и PricewaterhouseCoopers (PWC), туристическият пазар (с неслужебна цел) е възлизал на 214 млрд. евро, което е понижение спрямо регистрираните през 2008 г. 239 млрд.
Като цяло обаче спад се наблюдава при офлайн и стандартните туристически канали. Онлайн туристическият пазар се справя значително по-добре, като дори е регистрирал повишение, нараствайки с 0,4% до 68 млрд. евро, се казва в публикация на туристическия портал NasamNatam.com.
Така например през 2009 г. една трета от разходите за пътувания в Европа са направени през интернет, което означава, че онлайн туристическия пазар се е покачил с 28% спрямо 2008 г.
Въпреки големия ръст Европа все още изостава от САЩ по този показател, като в Америка приходите, реализирани през интернет, формират 50% от общите туристически приходи.
Една от причините онлайн приходите от пътувания в Европейския регион да са по-малко от тези в САЩ е, че навиците на потребителите са различни в отделните страни в Европа. Във Великобритания 44% от пакетите за пътуване са закупени през интернет. За сравнение, в Германия този дял е 24%, в Испания – 19%, Италия – 14%, а средната стойност за всички европейски страни е 28%.
Подобна тенденция – за все по-масово използване на интернет – се наблюдава и в други сектори, като например продажба на самолетни билети. Тук също Великобритания оглавява класацията, със 71% приходи от онлайн резервации от общите приходи. В Скандинавия приходите от интернет резервации на самолетните билети са около 50%, Германия – 44%, в Испания – 31%, в Италия – 28%. Средната стойност за Европа е 43%.
Като цяло данните от доклада сочат, че през 2009 г. интернет потребителите в някои европейски страни са били дори по-склонни да планират пътуванията си през интернет, в сравнение с тези в САЩ.
Така например, 60% от анкетираните във Франция заявяват, че влизат онлайн „винаги“ или „често“, за да сравнят цените на пакетите, 56% от тях правят проучвания относно цените за настаняване, а 54% от запитаните са използвали интернет, за да изберат дестинация за пътуване. Самолетните билети също са сред най – търсените услуги в областта на туризма, 34% от анкетираните споделят, че напоследък проверяват цените на самолетните билети онлайн.