IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Оптимизъм за рекламния сектор носят прогнозите за 2010 г.

Световните разходи за интернет реклама тази година ще скочат с 9,5% при спад на общия рекламен пазар между 6 и 15%

15:58 | 09.12.09 г.
Оптимизъм за рекламния сектор носят прогнозите за 2010 г.

Три прогнози за глобалните разходи за реклама за следващата година носят оптимизъм, макар и умерен, за сектора. И трите са за ръст на парите за реклама в световен мащаб през 2010 г. в сравнение с 2009 г., която по повечето показатели се очертава като най-лошата за сектора от десетилетия.

Въпреки това остават и някои предупреждения, сред които очакване за по-слабо възстановяване в САЩ в сравнение с други пазари и продължаващо слабо търсене на реклама в печатните медии като вестници и списания, пише New York Times.

Също така изглежда малко вероятно рекламните разходи да се увеличат бързо, а по-скоро ще отнеме няколко години да се върнат до нивата от 2007 г. или 2008 г., предупреждават анализаторите.

Прогнозите са изказани по време на панел в рамките на 37-та глобална конференция за медии и комуникации, проведена в Манхатън, където шефове на медийни агенции направиха прогнози за рекламните разходи за тази и следващата година и след това.

Във възходящ ред прогнозите за 2010 г. спрямо 2009 г. са за ръст от 0,8% от подразделението на WPP GroupM; 0,9% от ZenithOptimedia, подразделение на Publicis Groupe; и 5,9% от подразделението Magna на Mediabrands, което е част от Interpublic Group of Companies.

От UBS, които са спонсор на проявата, също са направила прогноза по време на дискусията, която е за повишение от 3,9%.

„Рязкото влошаване изглежда отслабна“, казва Стивън Кинг, главен изпълнителен директор на ZenithOptimedia, който описва 2009 като „безпрецедентна година“ относно степента на понижение на рекламните разходи.

Окончателните прогнози на панелистите за 2009 г. в сравнение с 2008 г., в низходящ ред, са: понижение от 6,6% от GroupM; спад от 10,2% от ZenithOptimedia; и спад от 15% от Magna. От UBS са изчислили, че намалението ще е 9,6%.

Прогнозите на GroupM и ZenithOptimedia за следващата година са повишени спрямо предишните им оценки, направени преди месеци. „Това е първият ни ъпгрейд от юни 2008 г.”, посочва Кинг. По сходен начин от GroupM казват, че корекцията в посока нагоре за 2010 г. е първото положително изменение от около 18 месеца.

Що се отнася до годините след 2010, Кинг казва, че компанията му „вижда стабилно подобряване на възстановяването“ с годишни повишения от 3,9% през 2011 г. и 4,8% през 2012 г.

„Преди 2012 г. не очакваме да видим възстановяване до нормалните темпове на нарастване“, допълва той.

Също така възстановяването ще е неравномерно, като рекламните приходи на вестниците и списанията остават доста под нивата от 2007 г., казва Кинг.

Тук е въвлечена „структурна промяна“, защото новите медии набират популярност сред потребителите, което „ще промени динамиката на победители и губещи завинаги“, допълва той.

Що се отнася до географските аспекти на съживяването в сектора, Адам Смит от GroupM вярва, че „възстановяването ще се води от развиващите се пазари“, докато пазари като САЩ и Европа изостават.

Това мнение подкрепя и Браян Уийзър, директор за глобални прогнози в Magna. “Има редица пазари с двуцифрен ръст следващата година“, казва той, като сред тях посочва Китай, Коста Рика, Хонконг, Индия, Индонезия, Ливан и Сингапур.

Увеличението на рекламните разходи в голямата си част ще се движи от разходите за дигиталните медии, сочат прогнозите на Zenith Optimedia и Magna Global, цитирани от ClickZ.

От Magna очакват приходите от онлайн реклама да достигнат дял от 16% от общите рекламни бюджети в света през следваща година, или 60 млрд. долара, защото секторът продължава да печели от спада на инвестициите в другите медии. До 2015 г. се очаква този дял да нарасне до 21% от всички разходи за медийна реклама.

Според прогнозите на ZenithOptimedia този дял може би ще бъде постигнат за малко по-продължителен период от време. Компанията очаква разходите за интернет реклама да нараснат с 9,5% тази година, достигайки дял от 16,2% от всички разходи за реклама до 2012 г.

От компанията очакват също рекламата при търсене да нарасне с около 15% тази година, докато банерите губят инерция, ката нарастват с 6% през 2009 г.

От Zenith посочват, че „кризата ускори структурното пренасочване на бюджетите от традиционни медии към интернет; във време, в което маркетинговите отдели трябва да оправдаят всеки похарчен долар, бързата и ясна възвръщаемост от интернет рекламата е по-привлекателна от по-дългосрочните ползи от налагане на марката чрез други медии.“

„Очакваме интернет да изпревари вестниците и да стане втората най-голяма медия (по приходи от реклама) в света до средата на следващото десетилетие“, казват от ZenithOptimedia, цитирани от Wall Street Journal.

Наскоро стана ясно, че на отделни пазари мрежата печели дори по-силни позиции, като във Великобритания интернет рекламните приходи вече изпревариха тези от телевизионна реклама.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 15:45 | 07.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още