Историята на главния изпълнителен директор на Apple Стив Джобс е колкото невероятна, толкова и увлекателна. Младият основател на Apple е прогонен от собствената си компания през 80-те години на миналия век, за да се завърне триумфално в края на 90-те.
През следващото десетилетие той преодолява две битки със смъртта и обвинение в злоупотреба с ценни книжа, като същевременно създава продуктова линия, която му осигурява доминираща роля в четири различни индустрии, превръща го в милиардер и главен изпълнителен директор на най-скъпата компания в Силициевата долина.
Драматичния разказ за неговия живот, неговите многобройни постижения и извънредно голямото влияние на Стив Джобс върху всичко, до което се докосне, кара списание Fortune да му отреди титлата главен изпълнителен директор на последното десетилетие.
След шестмесечно отсъствие в началото на тази година, по време на което му бе извършена трансплантация на черен дроб, Стив Джобс отново оглави своята корпоративна империя от 34 хил. души, която е по-силна, вдъхновяваща, творчески настроена и печеливша от всякога.
През последните 10 години той коренно промени, и то по много печеливш начин, три пазара – този на музиката, филмите и мобилните телефони, а междувременно влиянието му върху бизнеса с компютри продължи да расте.
Финансовите резултати на Apple за изминалото тримесечие са поразителни. През 2000 г., малко преди Джобс да разкрие своята стратегия за дигитален лайфстайл, която твърде малко критици разбраха и оцениха по това време, пазарната й стойност възлиза на около 5 млрд. долара.
Днес, с пазарна капитализация от 170 млрд. долара, Apple е малко по-голяма от Google. Акциите на технологичната компания се търгуваха срещу 194 долара на борсата Nasdaq в края на вчерашната сесия и са поскъпнали със 127% от началото на тази година.
Делът на Apple на пазара на персоналните компютри се топеше в началото на новия век, а ниската парична наличност можеше да доведе компанията до фалит. Днес Apple има парична наличност и ликвидни ценни книжа за около 34 млрд. долара, което надминава цялата пазарна капитализация на конкурентния производител на компютри Dell.
Пазарният дял на Macintosh нарасна до 9% в САЩ през тази година и продължава да се увеличава. Apple има 275 магазина в девет страни и 73% от пазара на mp3 плеъри в САЩ. А когато стане въпрос за мобилни телефони, Apple държи лидерската позиция по отношение на иновации.
През 2006 г. Walt Disney заплати 7,5 млрд. долара за студиото за компютърна анимация на Стив Джобс Pixar, което промени начина, по който се правят анимационни филми. В замяна на това Джобс стана най-големия акционер в Disney и получи управленски пост. Личното му богатство, базирано само на акциите му в Apple и Disney, възлиза на около 5 млрд. долара.
Други мениджъри също са имали звездни десетилетия, но никой от тях не може да се сравни със Стив Джобс.
Той превърна Apple в печеливша компания точно тогава, когато тя се намираше в най-трудния си период. През 2000 г. Apple не успя да изпълни набелязаните си финансови резултати и след публикуването на отчетите през септември акциите й поевтиняха до 7 долара, преизчислено в днешни цени.
Точно по това време обаче започна да действа стратегията на Джобс за подмладяване на компанията.
През 2001 г., на фона на спадовете на световните фондови борси и икономическата криза, Apple пусна своя музикален софтуер iTunes (през януари), операционната система Mac OS X (през март), първите магазини за продажба на дребно на свои продукти (през май) и първия IPod (през ноември), който с паметта си от 5GB можеше да събере внушителните тогава 1000 песни.
Постиженията на Джобс са вдъхновили и много други мениджъри, в това число Лари Пейдж и Сергей Брин, които са основателите на Google. Те заявиха наскоро пред The New Yorker, че Джобс е техният герой. Според съоснователя на Netscape, когато пускат нов продукт, много от предприемачите си задават въпроса „Какво би направил Стив Джобс на мое място?“.
Гледайки напред към следващото десетилетие Джобс може да се пита какво му предстои, след като създаде акционерна компания за 150 млрд. долара и преобрази пазара на филмите, телекомуникациите, музиката и компютрите. Като се има предвид склонността му да поднася изненади, вероятно ще разберем, когато следващият му брилянтен продукт е готов.