IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Ценовата война при мобилните телефони ще става все по-ожесточена

Ръст на запасите, много нови модели и по-голямо производство... Какво ще доведе това за пазара?

10:32 | 31.10.09 г.
Автор - снимка
Създател
Ценовата война при мобилните телефони ще става все по-ожесточена

Очаква се световният пазар на мобилни телефони да се върне към растеж през настоящото тримесечие благодарение на предколедното пазаруване, след като през последните три тримесечни периоди бележеше спад. Едновременно с ръста ще се засили и ценовата война между отделните производители, прогнозират наблюдатели на сектора, цитирани от Ройтерс.

Мобилният сектор премина през най-тежкия период в своята история. Най-големият производител Nokia посочи в началото на октомври, че очаква спад от 7% в обема на световните продажби през тази година и малко покачване през последното тримесечие.

„Секторът бавно се движи към възстановяването”, коментира Нийл Моустън, анализатор към Strategy Analytics, предвиждайки 3% увеличение на пазара на смартфони за периода октомври - декември.

Според него обаче на световния пазар има голямо количество запаси, което прави „неизбежен” спадът на цените през 2010 г.

От компанията предвиждат през последното тримесечие да бъдат продадени общо 291 млн. телефона, което би било спад от 4% на годишна база и ръст спрямо 287 млн. долара за предходното тримесечие.

„През първото тримесечие констатирахме, че много фирми правиха промоции на старите си модели, които бяха предлагани на много по-ниски цени. За голяма част от компаниите това беше достатъчно, за да създадат търсене и да подобрят продажбите си”, казват от IDC.

В средата на октомври Nokia направи ново понижение на цените в каталога си, като според анализатори средното намаление възлиза на 5 на сто.

За Коледа се очаква броят на промоциите рязко да нарасне, като множество изгодни предложения вече се наблюдават на британския пазар, най-вече при по-евтините модели със сензорен екран.

Презапасен пазар

Тъй като всички продавачи вадят на преден план новите модели, секторът рискува да постигне огромно количество на запасите през 2010 г. Тази ситуация на презапасяване напомня на пазара през 2001 г., с разликата, че тогава бяха намалени произвежданите обеми.

Сега се очаква големите запаси и производство да предизвикат лавина от ценови намаления в момент, когато секторът започва да излиза от кризата.

Вторият и третият играчи на пазара, съответно Samsung Electronics и LG Electronics към момента продължават да печелят пазарни дялове за сметка на Noika, като присъствието на Samsung Electronics вече е 20,7%. Все пак финландският гигант удържа първото място и пази дял от 37 на сто.

Що се отнася до новата звезда в сектора – Apple и неговият iPhone, компанията достига безпрецедентните 2,5%, показват данни на Strategy Analytics.

„С решението на Apple да продължи да продава 3G телефона си на по-ниска цена конкурентите в сегмента на смартфоните са поставени под натиск – както ценови, така и откъм желани от потребителите функционалности”, коментира Моустън.

Равносметката от стратегическите ходове в започналата ценова война се очакват след Нова година, а данни за евентуално стабилно препозициониране на основните играчи в сектора – в средата на 2010 г. Дотогава за потребителите остава да изберат най-изгодната и привлекателна оферта на пазара.  

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 01:07 | 08.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още