Уеб иновациите и успешните бизнес модели в интернет пространството се зараждат навсякъде по света, не само в САЩ, и пробиват с епидемична скорост. Кои са най-добрите неамерикански стартъпи онлайн за миналата година? Вижте селекцията, представена с помощта на специализирания сайт ReadWriteWeb. Подредбата на изброените компании не е направена по някакъв специфичен критерий, а стартът на дейността им не е конкретно 2008, но представянето им тогава е послужило за основа за избирането им.
Remember The Milk: Австралия
Австралийската компания Remember The Milk, която предлага различни инструменти за управление на задачи, води началото си от 2004 г., когато Омар Килани, Емили Бойд и една плюшена маймунка, по техните думи, осъмват с една проста идея. Тази идея се развива и през 2005 те основават Remember The Milk (RTM).
През последните няколко години RTM се радва на огромен ръст. До октомври 2006 г. 100 хил. души са се регистрирали, за да използват услугата, увеличават се до 200 хил. до май 2007 г., 500 хил. до март 2008, но едва през изминалата година RTM има значително влияние върху интернет потребителите в цял свят. В момента потребителите на RTM са над един милион, като през май читателите на ReadWriteWeb посочват Remember The Milk като едно от любимите си уеб приложения.
Afrigator: Южна Африка
Afrigator е агрегатор на социални сайтове и блог директория. Всеки в Африка, който има RSS канал може да използва Afrigator, за да индексира свое съдържание и да го маркетира в цял свят.
Стартиран през април 2007 г., Afrigator отчита стабилен 25% ръст на месечна база, въвеждайки и бета версия през ноември същата година През септември 2008 г. MIH Print Africa придобива мажоритарен дял от Afrigator, давайки на компанията пространство за работа върху нейния нов проект - Adgator – първата рекламна мрежа в Африка. Понастоящем Afrigator следи 4159 блога на континента.
Zoho: Индия
Индийският стартъп предлага офис инструменти, софтуер за управление на проекти и решения за управление на връзки с клиенти. Голям успех има офис пакетът на компанията, който през август тази година отчете един милион потребители.
Netvibes: Франция
Над 50 млн. персонализирани страници са били създадени по света благодарение на платформата Netvibes от нейното стартиране през 2006 г. насам. Достъпен на 76 езика, Netvibes е обявен от Times за един от най-добрите сайтове за 2007 г. Компанията обаче не се оставя на стари лаври и продължава да се развива, като през април 2008 г. въвежда Netvibes Ginger.
Ginger е социална версия на NetVibes, която позволява на потребителите да споделят с приятели съдържание от Flickr, Facebook, MySpace, YouTube, блогове и други.
Dopplr: Финландия/Великобритания
Dopplr е продукт, който ви позволява да споделяте планове за пътувания с ваши приятели, като при съвпадения, сайтът оповестява кои ваши приятели ще са на местата, които вие планирате да посетите. Въпреки че компанията е стартирана едва през 2007 г., много експерти са на мнение, че тя има обещаващо бъдеще.
Maxthon: Китай
Maxthon е браузър, създаден в Китай и считан за вторият най-популярен браузер в страната към днешна дата. Според компанията за уеб измервания Xiti браузърът е достоен конкурент Firefox. Не е учудващо тогава, че Mozilla пусна специална версия на Firefox за Китай
Xing: Германия
Германската бизнес социална мрежа днес има над 6,5 млн. членове и ясно личи устремът й към глобализация наред с LinkedIn.
LinkedIn има над 30 млн. потребители и 179,6% ръст на годишна база, който изпреварва нарастването на потребителите на Xing, което е 137,6%, показват данни на Compete. Що се отнася обаче до ангажираността на потребителите, фактите не са в полза на LinkedIn. Данните показват, че посетителите на Xing прекарват средно 43,4 минути на сайта, докато посетителите на LinkedIn остават 7,8 минути, разлика от 456%.
FreshBooks: Канада
Канадската компания за онлайн фактуриране, управление на разходите и времето за индивиди и малки компании отчита стабилен ръст през последните години според Compete и над 500 хил. нови потребители от май 2004 г.
От ReadWriteWeb са сравнили FreshBooks с други онлайн счетоводни услуги тази година и са установили, че е лесен за използване и включва различни полезни опции, има активен форум и предлага отправни показатели за различните индустрии. Сайтът позволява също съпоставка на представянето на вашия бизнес с други компании в сектора.
Mixi: Япония
Mixi е най-голямата социална мрежа в Япония и е достъпна само на японски, като доскоро бе известна със своята затворена платформа. От август тази година обаче Mixi обяви, че въвежда стандарт, който позволя отворен достъп до сайта от различни места с едно и също потребителско име и парола. Според специалисти това е наистина радикален ход от страна на Mixi.
Wuala: Швейцария
Wuala предлага необикновена система за онлайн съхраняване на информация и споделяне на файлове. С регистрацията всеки потребител получава 1 GB пространство за онлайн съхраняване на данни, но членовете могат да закупят допълнително или в замяна на повече пространство да споделят част от харддиска си. Услугата е създадена през август тази година, което я превръща в най-младият международен продукт в класацията.