Дигиталният сектор в Европа е отчел силен напредък от 2005 г. досега, сочи доклад на Европейската комисия, посветен на цифровата конкурентоспособност. Над половината европейци (56%) вече редовно използват интернет, а 80% от тях имат високоскоростна връзка в сравнение с една трета през 2004 г.
Това превръща Европа в световен лидер в използването на широколентов интернет. Европа е и първият напълно „мобилен“ континент в света, след като броят на абонатите на мобилни телефонни мрежи надхвърли този на гражданите и е вече с цели 19% по-голям, пише Cellular news.
Потенциалът на цифровата икономика има съществено значение за Европа и за нейното устойчиво възстановяване от икономическата криза. Поради това от ЕК са потърсили общественото мнение за стратегията, която трябва да се приложи, за да се задвижи цифровата икономика с пълна скорост.
Според еврокомисаря по информационното общество и медиите Вивиан Рединг цифровата икономика на Европейския съюз има огромен потенциал да генерира приходи във всички сектори.
За да може обаче това предимство да се трансформира в устойчив икономически растеж и нови работни места, правителствата трябва да приемат координирана политика, с която да се премахнат съществуващите пречки за развитието на сектора.
Рединг заявява, че младите хора в Европа са интензивни интернет потребители, но и много взискателни купувачи. За да освободи икономическия потенциал на това поколение, Европейският съюз трябва да направи достъпа до дигитално съдържание лесен и удобен за всички.
Хората на възраст от 16 до 24 години са най-активните интернет потребители, като 73% от тях редовно използват услуги за създаване и споделяне на съдържание онлайн. Около 66% от всички европейци на възраст под 24 години използват интернет всеки ден, а средното за ЕС ниво е 43%.
Въпреки че „цифровото поколение“ не изглежда склонно да плаща за изтеглянето на онлайн съдържание като видео или музика, в действителност два пъти по-голяма част от младите хора в Европа са плащали за подобни услуги в сравнение с останалата част от населението на по-висока възраст.
Използването на интернет ще нарасне силно, след като представителите на това „цифрово поколение“ започнат своя професионален живот. По този начин именно интернет ще оформи и доминира пазарните тенденции в бъдеще, докато традиционните бизнес модели ще изгубят своята сила.
Поради това компаниите ще трябва да предлагат услуги, привлекателни за следващото поколение потребители, а законодателите ще трябва да се създадат подходящи условия за улесняване на достъпа до нови услуги и онлайн съдържание, както и да гарантират възнаграждението за творците.
Докладът на Европейската комисия съдържа и негативни нотки. Той разкрива, че въпреки прогреса около една трета от гражданите на 27-те страни от Европейския съюз никога не са използвали интернет, а едва 7% от потребителите са пазарували онлайн в друга страна-членка.
Освен това Европа все още изостава от САЩ и Япония по отношение на размера на инвестициите за научна и изследователска дейност в информационни и телекомуникационни технологии, високоскоростни широколентови комуникации и развитието на иновативни пазари, какъвто е този на онлайн рекламата.
Проактивната политика на Европейския съюз в тази област трябва да гарантира, че всеки гражданин може да има високоскоростна интернет връзка у дома. Необходимо е и да се разработи единен онлайн пазар на стоки, до който хората да имат лесен достъп от всяка точка на света.
Предизвикателствата пред дигитална Европа ще се обсъждат от обществеността до 9 октомври 2009 г. Това е първата стъпка към новата стратегия за развитието на информационните и комуникационните технологии, която ЕК има за цел да представи през 2010 г. като част от следващите допълнения на Лисабонската стратегия.