IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Социални сайтове в търсене на ниши в сянката на Facebook

Винаги ще има място за нишови сайтове с фокус, независимо накъде е насочен, смята анализатори

12:50 | 29.07.09 г.
Социални сайтове в търсене на ниши в сянката на Facebook

Какво правите, ако сте малка социална мрежа и търсите място под слънцето в сянката на гигант като Facebook? Отговорът може би е да се опитате да прокарате собствена пътека, като станете нишов сайт за специфична публика с надеждата рекламодателите да искат я таргетират.

Макар и това да не е лесно, предвид намерението на Facebook да стане всичко за всички, някои малки социални сайтове изглежда откриват пътя си и растат с бързи темпове, макар и от много ниска база.

Ning.com, който дава възможност на потребителите да изградят своя собствена социална мрежа, сайтът за събиране на мнения Sodahead и фен сайтът Fanpop отчитат трицифрен ръст и много бързо привлякоха по няколко милиона потребители, пише Ройтерс.

„Винаги ще има място за нишови сайтове с фокус, независимо дали този фокус е върху игри, регионален фокус, функционален като Twitter, вертикален или демографски“, коментира анализаторът от Gartner Рей Валдес, но допълва, че не вижда как те стават големи колкото Facebook.

Популярността на Facebook сред професионалисти и по-възрастни хора може би отблъсква някои по-млади потребители, смята Чък Шилинг, директор в Nielsen Online.

„Хората, които първоначално бяха във Facebook – тези на студентска възраст – са малко разочаровани и ще си намерят свои варианти, след като и родителите им вече идват във Facebook на талази“, казва Шилинг.

„Хората се разклоняват от популярните сайтове. Те изследват. Има много място в играта“, казва той.

Рекламодателите виждат възможност при по-малките сайтове. „Обещанието за нишова социална мрежа означава по-таргетирана публика, обединена от конкретен интерес, която ще бъде изключително привлекателна за рекламодатели, които търсят свързано с рекламите им съдържание“, коментира анализаторът от IDC Карълайн Дангсън.

Пропаст

Очевидно пропастта между най-големите социални мрежи и останалите е огромна.

През юни Facebook има около 77 млн. потребители в САЩ. С изключение на Facebook, MySpace и Twitter, едва още няколко други социални сайта имат по над 10 млн. американски потребители, сочат данните на comScore.

Има обаче много бързо растящи сайтове с 2 млн. до 10 млн. потребители, сред които Ning, Sodahead, Fanpop и Funadvice. Стабилен двуцифрен ръст реализират и по-стари сайтове като Hi5, Digg и LinkedIn.

„Фактът, че пространството като цяло расте, дава възможност за ръст и на други играчи“, анализира Андрю Липсман от comScore.

Насочеността на сайтовете е най-различна - Funadvice е място, където потребителите дават отговори на всякакви въпроси; Sodahead дава възможност за участие в анкети; Fanpop събира фенове на филми, телевизия и музика на едно място. После идва Imeen, фокусиран върху музика; или пък Eons, насочен към поколението на бейби-бумърите. И още – сайтове, които проследяват съученици или пък такива на етнически принцип като BlackPlanet например.

Зад някои от тези по-малки сайтове стоят големи имена – например AOL притежава Bebo, а Google - Orkut.

Да си втори след Facebook не е забавно, особено предвид тенденцията компаниите, които разработват приложения за такива сайтове като игри например, да гравитират около най-големите играчи.

Рекламодателите отиват там, където са потребителите, но да се натрупат такива не е лесна задача. Затова някои стартиращи интернет компании предпочитат да насочат към разработване на приложения вместо да се опитват да направят сайт. Разработчикът на приложения Slide например има публика от 32 млн. в САЩ през юни, а Rock You има 26 млн., казва Липман.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 19:10 | 08.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още