Въпреки усилията на маркетолозите да обхванат всички канали, по които един бранд да контактува с потребителите си, те все още не успяват да разкрият пълните възможности на един определен пазар – този на виртуални стоки. Според малцината, прозрели ползите от този сектор, ако компаниите направят така, че да адаптират бизнес модела си към поведението на потребителите на виртуални стоки, това ще добави неописуемо висока стойност за техния бранд.
За миналата година продадените виртуални стоки в света възлизат на около 1,5 млрд. долара, пише Brand-e.biz. И това са стоки, които хората купуват за виртуални идентичности (аватари), както и храна за виртуалните им животни, наред с iPhone приложения, фокусирани върху бранд имиджа на даден изпълнител.
Местата, откъдето може да се купят тези стоки, са разнообразни като самите видове стоки. Потребителите на социални мрежи може да купуват подаръци от Facebook, пазарът е голям и във виртуалните светове като Second Life. От сайта за виртуални животни FooPets пък могат да се купят спонсорирани от Nestlе храни за виртуални домашни любимци.
„Местата, на които се продават виртуални стои са нараснали експоненциално през последните пет години“, обяснява Браян Балфор, основател на Viximo - платформа за създаването, разпространението и определяне на паричната стойност на виртуалните стоки. „На тези места обаче потребителите се държат по съвсем друг начин, отколкото в други онлайн среди като търсачки, новинарски сайтове и т. н. И въпреки че потребителското поведение е съвсем различно, никой не се е опитал да адаптира бизнес модела си към това поведение“, казва той.
Вместо това маркетолозите във виртуалните светове и социалните сайтове използват банер реклами и други форми на традиционна реклама, които са игнорирани от потребителите на тези сайтове, което води до по-малка кликаемост.
„Това, което виртуалните стоки правят, е да приспособяват бизнес модела към поведението на потребителя и това, което е стойностно за него“, продължава Балфор. „Виртуалните стоки са по същество най-добрият начин за социализиране, придобиване на статус или някакво предимство в тези общества. Това са всички неща, които потребителите ценят в рамките на тази социални среда“.
„Секторът на виртуалните стоки се отнася до това да си общителен, да използваш аксесоари, с които да покажеш на хората кой си, точно както в реалния свят. Хората искат да бъдат асоциирани с нещо луксозно или да покажат някаква връзка с техните любими звезди, атлети, банди и т. н. Има елемент на стремеж към успех тук“.
И така чрез виртуалните стоки брандовете ще могат да развият по-задълбочена връзка с потребителите си, смята Балфор. „Много се обсъжда как брандовете могат да станат „част от разговора“, който тече във социалните мрежи – ето че виртуалните стоки са тази възможност“, казва той и дава за пример виртуалните подаръци - потребителите си пращат виртуални подаръци като социален жест. Дадена марка може да спонсорира този виртуален подарък, така че той да стане безплатен за изпращащите го. Когато потребителите изберат да изпратят този подарък на своите приятели, те лично дават одобрението си за бранда по този начин. Пращането на подаръка се появява като постинг в техните профили и в тези на получателите и така брандът става „част от разговора“.
„Това предизвиква много по-силна ангажираност, отколкото бихте получили, чрез която и да е друга форма на спонсорство или реклама в мрежата“, добавя той.