IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Следващите глобални марки ще произхождат от развиващите се пазари

Колумбийска верига за кафе, саудитска компания за млечни продукти, ливанска верига за шоколади, китайски винопроизводител и индийска група за спиртни напитки са следващите претенденти за титлата "световна марка"

12:48 | 20.07.09 г.
Следващите глобални марки ще произхождат от развиващите се пазари

Следващите световни марки е по-вероятно да произхождат от Азия, Близкия Изток или Южна Америка, отколкото от САЩ и Европа заради преместването на световното икономическо богатство, пише Financial Times.

Консултантската компания Wolff Olins, стояща зад логото на Олимпийските игри в Лондон през 2009 г., посочва пет марки от развиващите се пазари, които смята, че ще станат световни брандове.

Те включват колумбийската верига за кафе Juan Valdez Café, саудитска компания за млечни продукти и сокове, ливанска верига за висококачествени шоколади – Patchi, най-големият винопроизводител в Китай - ChangYu - и най-голямата група за спиртни напитки в Индия - United Spirits.

„Преди беше възможно да си глобална марка само ако доминираш на щатския пазар“, казва Мелани МакШейн, стратег от Wolff Olins. „Това се променя много бързо. Сега трябва да си номер едно в Азия.“

Резултатите съвпадат със становището на американската консултантска компания Bain & Co, според чийто анализ една трета от 500-те глобални компании в индекса на FT ще произлизат от развиващите се пазари до 2015 г., като следствие на това, което от компанията наричат „сеизмично преместване“ далеч от развитите пазари.

С експанзията си на изток, за да се възползват от повишаващото се търсене на брандирани продукти, утвърдените западни марки са принудени да се съревновават с марките от развиващите се пазари, казва партньор на Bain & Co от Сингапур. Някои от тях придобиват местни марки. Примери са закупуването на най-големия руски производител на сокове Лебедянски от PepsiCo за 1,4 млрд. долара миналата година и поглъщането на руската марка сладоледи Инмарко от Unilever.

Опитите на Coca-Cola да купи най-големият производител на сокове в Китай Huiyuan за 2,4 млрд. долара тази година обаче са по-малко успешно, тъй като китайските регулатори блокираха сделката.

Други пък придобиват миноритарни дялове или формират смесени дружества. Базираната във Великобритания компания за спиртни напитки Diageo е в етап на преговори с United Spirits за закупуване на до 15% от индийската компания, докато PepsiCo образува тази година смесени дружество със саудитската компания за млечни продукти Almarai в Азия, Африка и Близкия Изток.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 13:15 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още