fallback

Блог = възможност

Уравнението разкрива смисъла си пред все повече блогъри и маркетолози

11:26 | 14.07.09 г.
Автор - снимка
Създател

Колийн Падила, 33-годишна майка на две деца, която живее във Филаделфия, е направила преглед на 1 500 продукта, сред които дрехи за бебета, храна за микровълнова печка, конзолите на Nintendo Wii и др., които е публикувала на своя сайт Classymommy.com.

Той привлича над 60 хил. уникални посетители всеки месец, а Падила успява да привлече и друго – безплатни продукти от компании, които искат да ги промотират пред нейните читатели.

Маркетинговите компании имат интерес да дават продукти на влиятелни потребители в блог общността, които имат лоялна аудитория, тъй като мнението на такива потребители помага на продуктите да се откроят от масата, главно с помощта на социалните медии, пише New York Times.

„Всъщност не можете да напишете преглед (на продукт), ако не сте го използвали”, казва Падила. „Това наистина е ценно нещо за маркетинг компаниите...“

Падила пояснява за всеки отделен продукт дали е бил изпратен от компаниите или го е купила сама. Наред с това на сайта си тя публикува и видеа, които снима за отделни марки продукти. За разлика от други подобни платформи за представяне на продукти, където компаниите са сигурни, че няма да има негативна информация за продуктите, Падила просто не публикува видеа в случаите, в които не харесва даден продукт, пише изданието.

Разпространението на спонсорираните публикации за различни продукти в интернет е съпроводено от противоречиви мнения. Някои гледат на тях с недоверие, тъй като са платени. Други поставят под въпрос легитимността на мнението на съответния блогър.

Наред с това Федералната комисия за търговия също следи изкъсо подобни практики и скоро може да наложи изискване медиите да обявяват пълна информация за връзката между блогъра и компанията производител на продукта.

„Потребителите имат право да знаят, кога пред тях се прави платена реклама на даден продукт“, казва Ричард Клийлънд, директор в комисията.

Въпреки това свръхкомерсиализацията на интернет тече с прекалено бързи темпове, за да могат потребителите и регулаторите да са в крак с тях, пише изданието. Информация за различни продукти може да бъде намерена в т. нар. статуси на потребителите на Facebook, компаниите спонсорират съобщения в Twitter и др.

Телевизионната мрежа TNT например експериментира като спонсорира известния блогър Мелани Ноткин, която праща съобщения на своята мрежа от 10 хил. потребители в Twitter при излъчването на нови филми в мрежата.

Ноткин не казва каква сума получава от TNT, като коментира, че „компенсацията е добра“. Тя отбелязва обаче, че обявява открито пред своите потребители отношенията си с телевизията и маркира всяко платено съобщение с “sp” - спонсориран пост. „От TNT никога не са ми казвали и никога няма да ми казват какво да пиша“, обяснява Ноткин. „Те искат да се асоциират с марки, на които хората имат доверие.“

За някои блогъри спонсорираните продукти са се превърнали в изгоден страничен бизнес.

Дрю Бенет е написал над 600 поста за различни компании през последните три години, за които получава между 5,35 и 10 долара на пост. Наред с това той казва, че получава между 11 и 68 цента за всеки клик, пренасочен от неговата страница към сайт на компанията, в който се предлага даден продукт.

„Чрез социалните медии можеш да формираш цяла отделна аудитория“, казва Бенет, който има няколко сайта. Наред с това той печели и като обучава други блогъри как да оптимизират своите сайтове.

Базираната във Флорида маркетинг компания Izea предоставя възможността на блогърите на нейните сайтове да пишат специални платени коментари за дадени продукти. От компанията казват, че имат 35 хил. активни рекламодатели. Тя работи с мрежа от 265 хил. блогъри, които получават средно по 34 долара за пост.

„Нашият фокус винаги е бил върху спонсорирания диалог“, казва Тед Мърфи, основател и изпълнителен директор на компанията.

През следващите седмици компанията смята да въведе платформа за промоционални съобщения, насочена към потребителите на Twitter.

Кампания, която Izea проведе през декември за търговската верига Kmart, генерира 800 поста в блогове и 3 200 съобщения в Twitter, които достигнаха общо до 2,5 млн. души за 30 дни, казва Мърфи. В кампанията шестима популярни блогъри са получили ваучери за пазаруване във веригата на стойност 500 долара всеки, като след това е трябвало да опишат впечатлението си от продуктите и пазаруването.

Много от тези практики са повдигнали спорни въпроси като това къде е границата между рекламата и потребителските мнения.

По мнението на Клийлънд от Комисията за търговия едва ли ще дефинират крайни правила, които блогърите да спазват при представянето на спонсорирани продукти. Вместо това той смята, че комисията ще разчита на самите потребители да преценяват какво представлява коректно представяне и обявяване на продуктите и връзките с компаниите.

Наред с това маркетинг индустрията също ревизира своите насоки за реклама и промотиране. Според етичния кодекс на Асоциацията по маркетинг в САЩ производителите не трябва да плащат пари в брой на потребителите, за да правят препоръки. Наред с това тя обсъжда въпроса как да се представят случаите, при които блогърите получават безплатни продукти, които представят.

За много блогъри рекламните съобщения са част от тяхната мисия. Катя Преснъл, която има няколко сайтове за блог съобщения, наскоро писа няколко обзорни публикации за продукти на e.l.f. cosmetics след среща с маркетинг директора на компанията. Последният е дал на Преснъл промоционални комплекти от продукти, които блогърката да раздава на събития, които организира. Също така тя е трябвало да направи видео за продуктите, като всички тези неща тя е направила безплатно.

Преснъл, която има мрежа от над 14 хил. потребители в Twitter, казва, че въпреки че получава хонорар за някои постове, тя не приема такива поръчки на всяка цена. „Съществува погрешното схващане, че блогърите пишат описания на продукти, за да получават безплатни неща“, казва тя. „Аз не пиша за нито един продукт ако наистина не го харесвам.“

През март компанията за мебели Better Homes and Gardens й е предоставила ваучер за 500 долара, за да реновира спалнята си с новата линия мебели на компанията. Също така тя е била спонсорирана от Ford Motor да посети тестдрайв в Детройт на хибридния модел Fusion. След посещението тя пише в своя блог, че според нея автомобилът е подходящ за семейство с тийнейджъри, но не отговаря на нейните нужди с три деца и куче.

„Написах искреното си мнение“, казва тя, като пояснява, че не е получила хонорар от Ford, а компанията само е поела пътните й разноски. „В противен случай в дългосрочен план ще накърните своята репутация.“

Въпреки това настъплението на комерсиалните практики в новите медийни формати притеснява някои защитници на потребителите. Много форми на онлайн маркетинг „от уста на уста“ зависят от субективно мнение и от личното възприятие на потребителите, казва Робърт Уайсмън, управляващ директор на организацията за защита на потребителите Commercial Alert.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 11:46 | 29.08.22 г.
fallback