Спадът в глобалната реклама приближава най-ниската си точка и след понижение от 8,5% през 2009 г. секторът би трябвало да отбележи меко възстановяване през 2010 г,. прогнозира медийната агенция ZenithOptimedia.
От компанията са ревизирали в посока надолу прогнозата си за 2009 г. спрямо по-ранната за спад от 6,9%, след като първото тримесечие се оказа по-лошо от очакванията.
През юни агенцията GroupM на рекламата група WPP прогнозира, че очаква глобалната реклама да намалее с 5,5% тази година преди меко възстановяване следващата година. Изпълнителният директор на Publicis Морис Леви пък каза, че е възможен годишен спад от 8% за 2009 г.
„Изправени пред крайна несигурност, рекламодателите в повечето сектори се подготвиха за най-лошото и орязаха разходите си в очакване на рязък спад на приходите“, пише в доклада на Zenith, цитиран от Ройтерс.
От различните платформи интернет е единствената медия, която се очаква да отбележи ръст тази година, докато телевизията, киното и външната реклама ще отбележат по-малък спад в сравнение с общия пазар.
Рекламодателите казват, че използването на интернет позволява на марките да бъдат гъвкави и да следят реакциите на потребителите, което е важно в условия на спад.
Zenith прогнозира, че разходите за интернет реклама ще нараснат с 10,1% през 2009 и очакват медията да формира дял от 15,1% от всички рекламни разходи до до 2011 г. спрямо 10,5% през 2008 г.
По-голямата част от този ръст ще дойде от платени резултати при търсене в интернет. В САЩ се очаква рекламата в търсачките да нарасне с 20% през 2009 г,. докато традиционната банер реклама ще постигне увеличение от 3%, а рекламните обяви – едва 1,8%.
Заради пренасочването на парите от печатните издания към онлайн сектора е засегната вестникарската индустрия. Очаква се рекламата във вестниците да се свие с 14,7%, докато пред списанията се очертава още по-трудно време заради отдръпването на луксозните рекламодатели.
Второто тримесечие не беше толкова трудно като първото и запазваме очакванията си за останалата част от годината без промяна, защото се появяват признаци, че кризата приближава своята най-ниска точка, посочват анализаторите.
За 2010 г. компанията очаква възстановяване и ръст от 1,6%.
„По региони, тези, които влязоха в рекламната криза първи, ще пострадат най-много и ще излязат от нея последни. Очакваме Северна Америка да се свие с още 2,4% през 2010 г., след като падна с 3,7% през 2008 и очакван спад от 10,3% за 2009 г.“, пише в доклада.