Мащабните съкращения, които притежаваният от News Corp сайт MySpace обяви в началото на седмицата, са само първите стъпки, които сайтът трябва да вземе, за да възстанови позициите си, пише Ройтерс.
Засенчен от появилите се по-късно Facebook и Twitter, MySpace трябва да обърне тревожните трендове в потребителската си статистика и да намери заместител на рекламното споразумение с Google Inc, което му носи приходи от 300 млн. долара на година и което изтича догодина. В противен случай сайтът рискува да влезе в редиците на някогашни онлайн титани, изпаднали в забвение, като Friendster, AltaVista и GeoCities, пише изданието.
Всичко това означава, че сайтът трябва да се преобрази и да установи своята нова идентичност като изцяло музикален и развлекателен сайт, да подобри резултатността за рекламодателите и дори, може би, да си намери нов собственик, смятат анализаторите.
„Потребителите на социалните мрежи са много непостоянни“, казва Санфорд Бернщайн, който добавя, че сайтовете трябва да имат модел да им предлагат постоянно нови неща, за да поддържат интереса на потребителите.
Някои се замислят дали и шефът на News Corp Рупърт Мърдок няма да се окаже също толкова непостоянен, въпреки че в сектора се смята, че евентуална продажба на MySpace при този пазар е малко вероятна.
News Corp купи MySpace за 580 млн. долара през 2005 г., което направи Мърдок да изглежда като талантлив интернет стратег. Въпреки това спадът в рекламните приходи и възходът на Facebook са все по-голяма заплаха пред сайта, който някога бе най-популярното място за комуникация сред тийнейджърите.
„Проблемът е, че банер рекламата в MySpace се оказа не толкова успешна“, коментира Джош Бърноф, анализатор от Forrester Research. Facebook има реклами, които ангажират потребителите по по-добър начин.
„Необходими са много добри специалисти, които да разработят рекламен формат с онези характеристики, които да го направят успешен“, добавя Бърноф за MySpace.
MySpace има тригодишно споразумение за рекламно търсене с Google, което гарантира на социалната мрежа по 300 млн. долара на година. Въпреки това е малко вероятно Google да продължи споразумението при същите условия, смятат анализатори.
Според Ричард Грийнфийлд от Pali Capital стойността на евентуално ново споразумение би могла да бъде наполовина на сегашната, докато други смятат, че тя би могла да е и със 75% по-ниска.
Вместо това обаче MySpace може да се опита да намери конкурент на Google, който има амбиции за развитие на пазара на интернет търсене. Някои спекулират, че такъв може да е Microsoft Corp.
Някои коментатори смятат, че правилният модел за развитие на сайта може би е музикалният бизнес, като според тях сайтът може да се обособи като услуга, фокусирана върху развлекателния сегмент.
Това може да донесе изгодни договори с музикални студия и компании в сектора, които ще имат ясна представа за аудиторията, до която искат да стигнат.
Също така такъв ход може да освободи MySpace от имиджа на засенчения по-стар сайт за социални контакти, който изпадна в немилост след появата на Facebook.
Месечните уникални посещения на Facebook в САЩ се покачиха до 70,278 млн. през май, изпреварвайки тези на MySpace, които са 70,237 млн. В глобален план през април Facebook отчете 307,1 млн. посещения в сравнение със 123,3 млн. на MySpace.
News Corp отстрани един от основателите на MySpace Крис ДеУуф като изпълнителен директор тази година, като го замени с Оуен Ван Ната.
Според някои анализатори в условия, в които всички големи медийни компании се борят да изяснят своята електронна стратегия, News Corp вероятно е най-успешна в това отношение въпреки проблемите с MySpace.