Разработчиците на програми за iPhone вече успяха да си осигурят добри доходи от продажбата на стотици хиляди броя игри, директно от своя апартамент или гараж.
Сега обаче на мода излиза нов модел за печалба от програмиране на приложения за iPhone: продай приложенията, след това продай компанията, пише New York Times.
Броят на изтеглените приложения от електронния магазин App Store на Apple вече надминава 1 млрд., а от 2007 г. досега са били продадени над 40 млн. телефони iPhone и плейъри iPod Touch. Това кара все повече компании да гледат на мобилната индустрия като източник на стабилни приходи. Наскоро редица компании пристъпиха към придобивания, а по-малки компании започнаха да обединяват продуктите си.
Компании като Palm, Research in Motion, Nokia и Microsoft имат свои магазини за продажба на приложения, използващи техните операционни системи. Приложения може да се разработват и за телефони, използващи софтуера на Google – Android.
Въпреки това повечето от тях все още се разработват за iPhone.
Тази седмица в Сан Франциско Apple организира конференция за разработчици на софтуер и за потенциални инвеститори.
Разработчиците ще представят своите нови продукти, използващи най-новия софтуер на Apple, който позволява на потребителите да купуват лицензи за приложения и лесно да купуват допълнителни услуги като по-високи нива за игрите или допълнителни, по-подробни пътеводители за даден град. Потенциалът за допълнителни приходи пък вероятно ще провокира още повече интереса на инвеститорите, които търсят изгодни възможности за придобиване, пише изданието.
Ще има много повече интерес към приложения за iPhone след въвеждането на новия софтуер, казва Грег Ярдли, един от основателите на компанията за анализи за мобилната индустрия Pinch Media. „Ще видим да се появят някои наистина атрактивни бизнес модели от новите възможности за продажба на виртуални продукти.“
Увеличеният интерес към разработчици на приложения се дължи на факта, че компаниите се стремят да разработват приложения за своите продукти и услуги. Те гледат на това като възможност да достигнат до своите клиенти „отвъд интернет“. Въпреки че много от приложенията са безплатни, склонността на клиентите да плащат по 99 цента за приложение дава основаните на компаниите да вярват, че приложенията могат да се превърнат в по-надежден източник на приходи от уебсайтовете.
„Компаниите се питат: „Как можем да достигнем до iPhone?“, казва Мат Мърфи, партньор в компанията за рисков капитал Kleiner Perkins Caufield & Byers, която управлява фонд с капитал от 100 млн. долара, насочен изцяло към инвестиции в новосъздадени компании, разработващи приложения за iPhone.
Той обяснява, че вместо да създават свои собствени приложения редица компании търсят вече разработени такива, които имат потенциал за успех, и подбират най-добрите от тях. Разработването на едно професионално, изцяло завършено приложение за iPhone може да струва до 50 хил. долара.
С директно и установено присъствие на iPhone една компания може да получи достъп до стабилна и лоялна база от клиенти, казва той.
Подобен подход е избрал и InterActiveCorp (IAC), конгломератът от интернет медии, създаден от медийния магнат Бари Дилър. Тя притежава над 35 интернет компании, сред които Ask.com, CollegeHumor и Evite. Миналия месец тя придоби UrbanSpoon, новосъздадена компания в Сиатъл, която препоръчва ресторанти в района, в който се намира потребителят. Това е един от най-популярните продукти в App Store, от където е бил изтеглен почти 5 млн. пъти.
„iPhone е съществена част от нашата мобилна стратегия“, казва Лесли Кафърти, говорител на IAC. „Необходими са много инвестиции за развитието на едно приложение. Много по-атрактивно е да се подбере някое (готово).“
По подобен начин разсъждава и Amazon със своя четец за електронни книги Kindle. Компанията гледа на него като начин да разшири пазара на електронни книги, които продава. През април Amazon придоби Stanza – софтуер, който дава възможност на потребителите да разглеждат и купуват от своя мобилен телефон сред 100 хил. заглавия.
Възможностите за приходи от приложения за мобилни телефони са привлекателни не само за големите компании.
През юли новосъздадената компания Tapulous придоби игра, наречена Tap Tap Revenge. Играта, създадена по подобие на видеоигри като Guitar Hero, е била изтеглена от един от всеки трима купувачи в онлайн магазина iTunes App Store.
Други компании пък предпочитат да придобиват програми в суров вид и да ги доразработват, променят и тогава да ги пускат за продажба. Такъв е примерът с базираната в Сан Франциско компания Ngmoco, фокусирана изцяло върху разработката и разпространението на игри за iPhone и iPod Touch. Наскоро тя придоби видеоигра, която представлява „електронен пъзел“, наречена Rolando и разработена от британския програмист Саймън Оливър.
Когато създадохме компания решихме, че най-добрият модел е да даваме възможност на разработчици да създават интересни игри, които да предлагаме на пазара, казва изпълнителният директор на Ngmoco Нийл Йънг. Компанията разработва и собствени игри, но непрекъснато търси интересни проекти, разработвани от индивидуални програмисти.
Засега подходът й работи, тъй като много от нейните игри са високо в класацията за най-популярните приложения на App Store, пише изданието. Компанията има още четири нови игри, които ще бъдат издадени през следващите няколко месеца, като в момента работи по 15 други игри, включително и няколко продължения на Rolando.