Едно от нещата, които остават незасегнати от рецесията, е силата на марките. Въпреки трудностите, които стоят пред световния бизнес, брандовете от топ 100 на най-влиятелните марки света остават с непроменена обща стойност от 2 трлн. долара, показва годишният доклад на Millward Brown, цитиран от AdAge.
„Потребителите обвиняват компании и лидери за настоящите проблеми, а не марките“, казва Джоана Седън от компанията. „Марките са емоционални връзки, създадени с потребителите и като цяло марките имат стабилна стойност“.
Google продължава да оглавява класацията на най-влиятелните марки в света, следвана от Microsoft, Coca-Cola, IBM, McDonald's и Apple. Сред марките от топ 10 General Electric е с най-голямо понижение в ранга, падайки от шесто на осмо място, а Vodafone дебютира в челната десетка, позиционирайки се на девето място.
При всичко това стойността на брандовете в топ 100 не отчита спадове, които обикновено се очакват по време на рецесия.
Въпреки това класацията тази година регистрира по-голяма волатилност в сравнение с миналата година, като от списъка отпадат 15 марки. Повечето от тях са автомобилни като Chevrolet, Ford и Volkswagen и финансови като AXA, AIG, Merrill Lynch и Wachovia. Те са били заместени от брандове като Nintendo и Pampers.
Pampers успя да се включи в класацията, нареждайки се като 31-вата най-влиятелна марка в света благодарение на по-доброто си позициониране на пазара. Nintendo, която е на 32-ро място, пък от забавление за невръстни момчета се превърна в марка, която покрива по-широк потребителски сегмент.
Стойността на марките е определена на база приходи от продажби, подбудени от самата привързаност на потребителите към марката за разлика от тези, провокирани от цена или други съображения.
Една важна тенденция за тази година е, че както луксозните, така и евтините марки, се представят добре. Топ 15 на марките класирани по принос е микс от луксозни продукти и относително евтини потребителски стоки. Листата се оглавява от Moet, Porsche и Hennessy, като след първокласното трио се нареждат марки като Douwe Egberts, Tide, Gillette, Wrigley, Pampers и Skol.
Губещите в класацията са марките, които не попадат в тези две категории, казва Седън, включително луксозни марки, адресиращи масовия пазар, като Ralph Lauren, чиято стойност се стопи с 20%, и Starbucks, която като марка заведения (а не верига супермаркети), загуби 43% от стойността си.
Категориите, групирани по признака бизнес дейност, които отчитат най-големи понижения са застрахователните компании и автомобилните производители – всички марки от всяка от двете категории са загубили от стойността си. Категорията на финансовите институции успя да избегне тази съдба благодарение на успеха на няколко марки, една от които е China Merchant Bank – брандът, отчел най-високо изкачване в класацията за тази година. Bank of America и Citi отпаднаха от челните позиции в листата на финансовите марки, в която в момента преобладават банки, които или са базирани, или имат силно присъствие на развиващите се пазари.
В категорията на безалкохолните напитки Coca-Cola изпреварва Pepsi. Марката Coke поскъпна с 16%, а Diet Coke – с 12%. Междувременно както Pepsi, така и Diet Pepsi загубиха от стойността си. В категорията на пивото преобладават марките на Anheuser-Busch InBev. На първо място е Bud Light, следвана от Budweiser, Heineken и Stella Artois.
Ето и топ 10 на най-влиятелните марки за тази година и техните позиции за 2008 г. според изследването на Millward Brown:
1. Google (1)
2. Microsoft (3)
3. Coca-Cola (4)
4. IBM (6)
5. McDonald`s (8)
6. Apple (7)
7. ChinaMobile (5)
8. GE (2)
9. Vodafone (11)
10. Marlboro (10)