IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Съдбата на пестеливия тинейджър, или как iPhone-ът замества новите дънки

Ако допреди във време на криза тинейджърите не са можели да се откажат от нови дрехи, сега тази категория е изместена от модерните технологии

10:03 | 28.04.09 г.
Съдбата на пестеливия тинейджър, или как iPhone-ът замества новите дънки

Традиционно във време на рецесия тинейджърите са тази група от населението, която продължава да харчи. В настоящата криза в САЩ обаче се появява доста интересен феномен: пестеливи тинейджъри, пише AdAge.

Според проучване на Piper Jaffray тинейджърите започват да се приспособяват към свиването на бюджетите в домакинствата. Тази демографска група, която обикновено харчи 125 млрд. долара годишно, тази пролет е свила разходите си с 14% спрямо същия сезон на миналата година. Тинейджърите си задават въпроси като „Нуждая ли се от това?“ и „Мога ли изчакам малко, преди да си го купя?“. В исторически план подобни въпроси са били от малко значение за възрастовата група, която харчи пари с по-голяма скорост, отколкото печели.

Проучване на Euro RSCG Discovery установява, че 92% от момичетата на възраст между 13 и 21 години, казват, че са поне малко притеснени относно икономиката, докато този процент при момчетата е 87%.

Мрачните данни за безработицата при хората на възраст между 16 и 19 години също оказва ефект върху готовността за потребление на тинейджърите. Равнището на безработицата за тази възрастова група расте продължително, достигайки близо 22% през март – най-високата стойност от повече от десетилетие. За страната средното ниво на безработицата е било 8,5% предния месец. „Тинейджърите, подобно на родителите, попадат в труден пазар на работната сила, казва Кандас Корлет, президент на консултантската група WSL Strategic Retail. „Ще е доста трудно лято за тинейджърите.“

По данни на Piper Jaffray тинейджърите съкращават разходите си за дрехи, козметика, храна, кина, концерти и спортни събития. Естествено обаче съкращенията имат и някои граници: Тинейджърите не са склонни да живеят без неща като музика, DVD-та, видеоигри и системи за видеоигри, така че разходите за тези артикули са в по-малко степен засегнати.

Елън Дейвис от Националната търговска федерация казва, че рецесията съвпада с тотална промяна в навиците на пазаруване на тинейджърите. Най-новите технологични изобретения измесват модерните дънки и дизайнерски дрехи от графата на нещата от първа необходимост. „Днешните тинейджъри са толкова фокусирани върху комуникациите, че iPhone-ът се превръща в новите дънки“, казва тя.

Въпреки че разходите за облекло отчитат драстичен спад от 22 на сто с равнение с година по-рано, средствата, които тинейджърите отделят за аксесоари, не са се променили, а харчовете за обувки са се увеличили с 4%, по данни на Piper Jaffray. Категорията на козметиката е регистрирала спад от 12 на сто на годишна база.

Тинейджърите съкращават и разходите си за хранене навън, като това перо се е свило с 20% спрямо есента на 2007 г. Един от най-интересните резултати от проучването на Piper Jaffray, е увеличаващото се значение на цената за групата. Евтини вериги като Сhipotle и McDonald's завземат все по-голям пазарен дял, въпреки че Starbucks остава любимото заведение на тинейджърите.

„Ключови фактори са също вкусът и удобството, но в момента те са засенчени от цената“, казват от компанията. „Те посещават по-често заведения за бързо хранене, отколкото случайни ресторанти. В центъра на нещата е цената и евтиното меню“.

Въпреки това има някои категории, които остават незасегнати. Като дял от разходите на юношите, видеоигрите са се увеличи на 8% от 7% за миналата пролет. Проучването установява още, че младите геймъри са много по-малко ценово чувствителни, като 54% от всички покупки са за над 50 долара. Музиката и DVD-тата също отчитат ръст до 11% от бюджета им спрямо 8% за миналата пролет.

Тинейджърите обаче все повече влизат в положението на родителите си, вместо да ги игнорират. Според експертите юношите ползват реплики на родителите си, които дори и директно да не са засегнати от рецесията, са най-малкото стресирани. От друга страна, много родители пренасят грижите си за рецесията и в домашната среда. Проучване на CoolSavings показва, че 84% от бащите в семействата обсъждат спестявания и бюджетиране с децата си. От децата пък 81% усещат рецесията и нейното влияние върху бюджета на домакинството. Децата дори са започнали да пестят, използвайки купони за филми, музика, музеи и тематични паркове, показва проучването.

Проучването на WSL също сочи, че тинейджърите са по-скоро съпричастни, отколкото апатични. „Това е поразително. Ние гледахме на тях като на погълнати от самите себе си“, казва Корлет. „Но тинейджърите са чувствителни към това, което техните родители преживяват“.

Освен това днешните тинейджъри са с много висока интернет култура в сравнение с рецесиите в началото на 80-те, 90-те и дори 2001 г. Появата на социалните мрежи даде възможност на юношите да намерят хиляди приятели чрез услуги като Facebook и Bebo и това направи рецесията по-лична за тях.

„Тинейджърите имат хиляди приятели във Facebook, така че те чуват за нечий уволнен баща или някой, който ще се мести, защото родителите му са били съкрати“, казва Дейвис. „Те виждат влиянието на рецесията от първа ръка дори и тя да засяга някого, когото те едва познават“.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 00:18 | 10.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още