IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Очакват световните разходи за реклама да се свият със 7 на сто

Делът на интернет рекламата от общите разходи ще продължи да расте до 12,2 на сто в световен мащаб

09:51 | 14.04.09 г.
Очакват световните разходи за реклама да се свият със 7 на сто

Световните разходи за реклама, показател за доверието в икономиката, ще се свият с 6,9 на сто през 2009 г. до 453 млрд. долара в сравнение с 1% ръст за миналата година, показва прогноза на ZenithOptimedia, част от четвъртата по големина рекламна група в света Publicis. 

За страните от Централна и Източна Европа, където преди се очакваше, че разходите за реклама ще се увеличат с 1,5 на сто тази година, сега прогнозата е за спад от 13,9 на сто. Унгария, Турция, Украйна и Русия ще отчетат „значителни понижения“, казва Джонатан Бърнърд от агенцията.

Очакванията са още по-песимистични спрямо предвижданията на конкурентни компании, публикувани миналия месец. Прогнозата на Group M е за спад от 4,4 на сто тази година, а от специализираната в областта на комуникациите Carat очакват 5,8% понижение.

Изгледите са най-мрачни за вестникарския сектор, в който разходите за реклама се очаква да се понижат с 12 на сто, предава Financial Times. Списанията и радиото също ще изпитат двуцифрени спадове.

За телевизията се очакват относителни добри резултати, като разходите за телевизионна реклама вероятно ще се свият „едва“ с 5,5% благодарение на рязкото понижение в цената на рекламата, както и на това, че маркетолозите познават добре медията и че потребителите предпочитат да гледат телевизия, отколкото да излизат навън.

Изключение прави интернет рекламата, която продължава да завзема все по-голям дял от рекламния пазар и се очаква да достигне 12,2 на сто от общата сума на разходите за реклама в световен мащаб.

През декември от Zenith очакваха разходите за реклама да намалеят с 0,2%. Оттогава обаче икономическата криза се разпространи и на развиващите се пазари, обяснява Бърнърд.

„Много от пазарите, на които очаквахме поне лек ръст тази година, очевидно ще регистрират значителен спад“, коментира Бърнърд.

По думите му Китай и Индия ще продължат да се представят „обещаващо“. Латинска Америка, където прогнозите са за 2% спад, е най-гъвкавият пазар в света, като за Бразилия се очаква 7% ръст. Сред развитите пазари Северна Америка ще е най-сериозно засегната, губейки 8,3 на сто от стойността на рекламата тази година. В Западна Европа, където общото понижение ще е 6,7%, Великобритания и Испания ще изпитат най-резки спадове, казват от Zenith.

Бърнърд смята, че световният рекламен пазар ще се върне към умерен растеж през 2010 г. в повечето пазари с изключение на Северна Америка.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 07:23 | 12.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още