International Business Machines Corp (IBM) е в етап на преговори за придобиване на Sun Microsystems Inc, според запознати със ситуацията. Обединението би засилило интернет позициите на IBM на софтуерния, финансовия и телекомуникационния пазар, пише Wall Street Journal.
Двете компании имат взаимен интерес да се обединят, тъй като и двете произвеждат компютърни системи за корпоративни клиенти, които не използват софтуер на Windows, и техните продуктови линии са по-малко зависими в сравнение с тези на техните конкуренти от микропроцесорните технологии на Intel Corp.
В случай че сделката бъде осъществена, IBM вероятно ще плати поне 6,5 млрд. долара за Sun, според източника. Това ще е с над 100% повече от цената за акциите на Sun при приключване на борсовата сесия във вторник.
През миналата година акциите на Sun отчетоха спад заради зависимостта си от продажбата на машини от високия ценови сегменти и от клиентите си от финансовия сектор.
През последните месеци от Sun са се обръщали към няколко големи технологични компании с надеждата да могат да продадат компанията, казват запознати. По думите им от Hewlett-Packard са отхвърлили офертата. От Dell са отказали да дадат коментар по въпроса.
Това може да е най-голямото придобиване в историята на IBM, надминавайки покупката на Cognos Inc.
През последните години IBM е закупила софтуерни и няколко консултантски компании и е продала част от хардуерните си операции като производство на персонални компютри. Над половината от приходите на компанията идват от предоставяни услуги, а услугите и софтуерът определят и по-голямата част от печалбата й. С придобиването на Sun хардуерният бизнес ще формира една трета от приходите на новата компания.
Придобиването ще засегне и рентабилността на IBM, тъй като Sun реализира 209 млн. долара загуба за тримесечието, приключващо в края на декември.
Сделката ще засили позициите на IBM като най-голям производител на сървъри в света. По данни на изследователската компания IDC, делът на IBM от пазара на сървъри за миналата година възлиза на 31,4 на сто. На второ място е била HP с 29,5%, следвана от Dell с 11,6%. Sun се класира на четвърто място с дял от 10,6%.