Първият електронен личен амбулаторен картон (еЛАК) беше попълнен днес от общопрактикуващ лекар, съобщиха от Министерство на администрацията и административната реформа (МДААР).
Картонът е разработен в рамките на съвместния проект на МДААР и Министерството на здравеопазването за национален здравен портал и здравен запис за 40 хил. държавни служители.
Данните от прегледа се копират само с един бутон в реално време в еЛАК чрез интеграцията на електронния картон със софтуера за управление на лекарска практика „Хипократ".
Паралелно с попълването на данните от прегледа могат да се добавят прикачени документи към еЛАК като болничен лист, рецепта за лекарства, реимбурсирани от НЗОК, лабораторни резултати, а също образна диагностика като ЕКГ, рентгенова снимка или ЯМР.
Синхронизацията на информацията е двупосочна. Данните се обменят от системата на общопрактикуващия лекар към еЛАК и обратно. По този начин при промяна на семейния лекар например, информацията за конкретния пациент се запазва. При първото посещение в кабинета на новия семеен лекар с едно натискане на бутон данните за минали прегледи, имунизации, алергии или терапии се прехвърлят автоматично към системата на новия лекар.
На този етап интеграцията е въведена в продукта „Хипократ" на фирма Контракс, внедрен в над 2000 практики на общопрактикуващите лекари в България. Предвижда се интегриране на софтуера и на останалите доставчици. Програмният интерфейс за обмен на данни със системата на еЛАК е предоставен от компанията производител ICW на МДААР. На практика всеки доставчик на софтуер за общопрактикуващи лекари може да въведе интеграцията напълно безплатно.
За всички останали лекари - общопрактикуващи и специалисти, има уеб-базиран достъп до лекарския профил в системата за електронен личен амбулаторен картон, където могат директно да се въвеждат данни в еЛАК. За работа със системата лекарят трябва да се регистрира в националния здравен портал, като единственото условие е да има валиден сертификат за електронен подпис и договор с Националната здравноосигурителна каса.
Системата за еЛАК беше представена официално на 4 март. На този етап еЛАК е предназначен за 40 000 държавни служители, които получават безвъзмездно своите електронни картони. Сред тях са представители на министерства, изпълнителни агенции, областни и общински администрации от цялата страна.