IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Световните продажби на музика са намалели със 7% през 2008 г.

Спадът стимулира музикалните компании да разработват нови бизнес модели за дигитални продажби

12:15 | 16.01.09 г.
Световните продажби на музика са намалели със 7% през 2008 г.

Музикалните продажби в световен мащаб са намалели с около 7% през изминалата година въпреки огромния ръст на дигиталните продажби, който не успя да компенсира спада на пазара на CD-та, казва Джон Кенеди, изпълнителен директор на Международната федерация на звукозаписната индустрия.

Приходите от продажба на музика по интернет, мобилни телефони или под други дигитални форми, са се покачили с 25% миналата годината до 3,7млрд. долара, сочат данни на федерацията, цитирани от International Herald Tribune. Делът на дигиталните продажби от общите е бил 20% спрямо 15% за предходната година.

Забавянето в продажбите на CD-тa в САЩ, изострено от сътресенията в икономиката и мащабно пиратство, се е проявило в най-голяма степен през четвъртото тримесечие, когато традиционно индустрията отчита най-силни продажби. Междувременно ръстът в даунлоудваната музика от онлайн магазина на Apple - iTunes, се е забавил.

Това от своя страна стимулира музикалната индустрия да разработи нови бизнес модели, свързани с дигиталната музика. Някои от тях имитират начина, по който потребителите предпочитат да се сдобиват с музика – т. е. безплатно. Много от тези услуги започват да прохождат в Европа, където музикалните компании срещат значителни трудности в убеждаването на пиратите да се откажат от навиците си.

„Продължаваме да измисляме нови начини за правене на бизнес“, казва Кенеди. „Разнообразието от бизнес модели дава на всеки нещо, което му върши работа, и е нещо, което върши работа и за нас.“

Чрез съдействието на Nokia водещи звукозаписни компании предлагат неограничено безплатно даунлоудване на музика във Великобритания. От компанията планират да разпространят тази услуга и на други пазари следващата година. Няколко доставчици на широколентов интернет в Европа, един от които датската TDC, предлагат милиони песни, които техните клиенти могат да слушат неограничено.

„Индустрията е преминала на план Б“, казва Марк Мълиган, анализатор от Forrester Research. „Звукозаписните компании са осъзнали, че единственият начин да се борят с предлагането на безплатна музика е с предлагане на безплатна музика.“

Водещите музикални компании - Universal Music Group, Sony Music Entertainment, Warner Music Group и EMI - също търсят други начини за генерирането на печалба от музика. Един от тях е сключване на споразумение за лиценз със социалната мрежа MySpace, която реализира приходи от реклама. Приходи за музикалните компании носи и лицензирането на тяхната музика в YouTube.

Индустрията е все по-склонна да експериментира, тъй като дигиталните продажби на сингли са се забавили. Броят на продадените песни от онлайн магазина iTunes е бил един и същ и за първата и за втората половина на миналата година. В предишни години се е наблюдавало засилване на продажбите през второто полугодие.

Apple наскоро въведе промени в iTunes, позволявайки диференциране на цените на песните, с което откликна на дългогодишните молби на музикалните компании. В замяна музикалните компании са се съгласили да продават песните без защита от авторско право.

След спад от 20% продажбите на CD-та в щатските магазини за 2008 Apple е станал най-големият търговец на музика в страната. Като цяло 39% от музикалните продажби в САЩ миналата година са били дигитални, а щатският пазар формира 50% от световния дигитален пазар.

Признак на зараждаща се международна диверсификация в дигиталния бизнес е, че две от десетте най-слушани песни за 2008 г. са били японски. От тези песни са били продадени близо 15 млн. дигитални копия, основно за мобилни телефони, което е основаната форма на дигитален музикален плейър в Япония.

Някои пазари, които изоставаха от САЩ по дигитален ръст, набраха скорост миналата година. Дигиталните продажби са се увеличили с 45% във Великобритания и с 49% във Франция, показва информация на федерацията.

И двете страни са предприели мерки за борба с пиратството. Според френския план, който в момента си прокарва път в парламента, интернет достъпът на хората, които продължително даунлоудват музика нелегално, ще бъде прекратен.

И все пак оценките на федерацията са, че 95% от даунлоудваната музика по целия свят е нелегална, запазвайки статуквото от миналата година.

„Със сигурност не твърдим, че сме спечелили голяма битка, камо ли война“, казва Кенеди. „Хората трябва да бъдат принудени да купят, вместо да вземат безплатно. Това няма да стане по тяхно желание.“

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 09:07 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още