Две големи анализаторски компании от сектора на информационните технологии понижават прогнозите си за приходите от продажби на персонални компютри в света през 2009 г.
От IDC съобщиха, че очакват глобалните приходи от продажби на компютри да намалеят с 5,3% следващата година до 267 млрд. долара. Предишната прогноза на компанията беше за повишение от 4,5%.
Анализаторът Джордж Шифлър от Gartner, която също се готви да понижи прогнозата си, очаква 2009 г. да бъде най-тежката за индустрията от поне седем години, като продажбите на компютри във високия ценови клас ще паднат рязко.
„Ще видим много конкуренция при цените с влошаването на пазара. Според нас продавачите ще ориентират портфолиата си към продукти с по-ниски цени и са възможни някои намаления на цените. Ще бъдат засегнати средните продажни цени“, коментира той в интервю за Ройтерс.
Неволите на компютърната индустрия може да засегнат продажбите на топ производителите Hewlett-Packard, Dell, Lenovo Group, Acer и Apple. Има вероятност Microsoft Corp, чиято операционна система Windows е на 90% от компютрите, също да пострада.
Според Шифлър Gartner вероятно ще обяви прогноза, че разходите за компютри ще паднат с поне 6,5% до около 230 млрд. долара следващата година.
Новата прогноза на Gartner ще бъде също продажбите на компютри като брой да нараснат с 5% до 312 млн. настолни и преносими машини следващата година, добавя той.
Ако обаче икономиката продължи да се влошава, глобалните разходи за компютри може да паднат с 10% или повече и за първи път от 2001 г. насам може да има понижение при броя продадени единици.
Прогнозата на IDC е общите продажби на единици да нараснат с 3,8% следващата година, при повишение от 12,4% тази. Предишната прогноза на анализаторите беше за ръст от 13,7%.
Има несъответствие между нарастването на броя продадени единици и стойността на тези компютри, защото цените падат заради намаляването на бюджетите за нови компютри от страна на потребителите и компаниите, обяснява Лорен Ловерд, анализатор в IDC.
„Купувачите контролират малко по-внимателно разходите си. По-малко склонни са да дават пари за ъпгрейд или да купят по-бърз процесор“, обяснява той.