IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Вестникарски компании се отказват от услугите на AP заради високите такси

Освен че не предлага необходимите услуги, агенцията влиза и в ролята на конкурент в интернет пространството, оплакват се изданията

08:08 | 21.10.08 г.
Вестникарски компании се отказват от услугите на AP заради високите такси

Редица американските вестници, които допълват изданията си с материали от Associated Press, се отказват от услугите на информационната агенция поради финансови проблеми, пише International Herald Tribune.

През по-голямата част от 137-годишната си история вестникът The Columbus Dispatch е ползвал услугите на AP, от чиято цена обаче вече е недоволен. Компанията не може да си позволи годишния абонамент от 800 хил. долара и заяви, че се отказва от по-нататъшно сътрудничество с новинарската група.

През последните няколко месеца голям брой вестникарски компании са предприели същия ход, но, с изключение на The Star Tribune of Minneapolis, всички те са относително малки. Това, което изглежда като незначителен бунт срещу AP, внезапно обаче се превърна в много по-сериозна опозиция миналата седмица, когато една от най-големите вестникарски вериги в страната - Tribune Company, съобщи, че също се отказва от услугите на новинарската агенция, следвайки примера на The Columbus Dispatch.

В заключителното си решение за прекъсване на връзките с AP Tribune не е повдигнала оплаквания за качеството на услугата, а само е отбелязала, че се нуждае от съкращаване на разходите. Това навежда на мисълта, че водещи вестици от групата на Tribune като The Los Angeles Time и The Chicago Tribune ще извършват дейността си без помощта на осведомителната агенция, която след основаването си преди век и половина се превръща в съществена част от американската журналистика.

Някои от редакторите и собствениците на други вестници обаче изразяват яростна критика срещу начина, по който AP оперира. Те обвиняват агенцията, че изисква такси, които те не могат да си позволят, предлага по-малко от това, от което се нуждаят, и понякога влиза в ролята на техен конкурент в интернет пространството.

Негодуванието се заражда на среща през април, когато президентът и изпълнителен директор нa AP Том Кърли представя плановете си за намаляване на цените и добавяне на нови услуги. Според Кейтлийн Керъл, редактор в групата, протестите са инициирани от малък брой вестници, които не са съвсем наясно какво се опитва да постигне AP.

Договорът с AP се прекъсва само с двугодишно предизвестие, така че тези компании, които наскоро са поискали прекратяването им, ще имат време до 2010 г. да размислят. Според директорите на AP някои от вестниците използват предизвестието като начин да преговарят за по-ниски такси.

Освен тези, които са заявили, че се отказват от услугите на новинарската агенция, други вестници обмислят подобна стъпка, а трети са формирали регионални кооперации с цел да изместят частично AP и да проверят как ще се справят занапред без нейното съдействие.

Вестникарските компании преминават през един от най-предизвикателните периоди от Голямата депресия насам, със спад от около 25% в приходите си за последните две години. Финансовото състояние на AP обаче е стабилно. Компанията е повишила печалбата си с 81% миналата година до 24 млн. долара и е генерирала приходи от 710 млрд. долара.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 08:28 | 19.08.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още