Обемът на дигиталните разплащания в платформата на Paysera е нараснал с 43,6% през първото полугодие на 2022 г. спрямо година по-рано, съобщава компанията. Резултатът е рекорден за платформата, която стъпи на българския пазар в средата на 2016 г. и която предлага платежни услуги за физически лица и за бизнеса.
За първите шест месеца на годината българските клиенти са наредили над 104 хил. броя плащания в повече, в общо 15 различни валути. Общата сума възлиза на 533,9 млн. лева.
По думите на изпълнителния директор на Paysera България Мартин Богданов данните показват темпа на дигитализация на финансовия сектор в страната, макар че много компании все още се възстановяват от пандемията или усещат ефектите от настоящите геополитически предизвикателства.
„В контекста на растящите банкови такси, финтех услугите поддържат значително по-достъпни цени – важен стимул за бизнесите, които искат да оптимизират разходите си за разплащания“, коментира още той.
Приблизително две трети от изпълнените трансакции за полугодието са международни преводи. Най-ползваните валути пък са българският лев, щатският долар, британската лира и румънската лея. При долара и лирата има най-значително увеличение спрямо обемите от същия период година по-рано – съответно 74% и 69%.
Преобладават междуфирмените плащания – общо 65%, а след тях се нареждат трудовите възнаграждения и таксите за обучения и курсове. Тази година популярност набират бюджетните плащания (1,8%) и инвестициите (7%).
В доклада на Paysera се посочва, че високият интерес към инвестиционните продукти е свързан с ускоряващата се инфлация, както и с търсенето на алтернативи на банковите депозити заради прекалено ниската доходност. В рамките на разглеждания период един от най-предпочитаните методи за запазване на покупателната способност е бил инвестиционното злато. За периода до края на юни 2022 г. българските клиенти са купили злато за 491 хил. лева. Това е с 65% повече спрямо първото полугодие на миналата година. С близо 20% пък се е увеличил броят на потребителите, търгували с ценни метали.
Според Филип Мутафис, инвеститор в Paysera България, хората търсят надеждни и доказани инструменти за съхранение на средствата си в период, в който се наблюдава както икономическа, така и геополитическа несигурност.
Paysera
Графика: Paysera
Плащания в търговията
Макар че има голям ръст на онлайн продажбите, докато пазаруват в интернет, 60 на сто от потребителите избират плащане с наложен платеж, разкрива последната справка на Българската е-комерс асоциация за 2020 г. През 2019 г. имаше с 10% повече хора, които предпочитаха този вариант, което показва умерен темп на дигитализация.
Същевременно от Paysera отбелязват, че има засилване на безкасовото плащане в търговски обекти – тенденция, насърчена от мерките за ограничаване разпространението на Covid-19. Само за първата половина на миналата година броят на плащанията с карти на физически ПОС терминали надхвърля 109,3 млн., което е с над 40% повече спрямо 5 години по-рано, сочат данни на Българската народна банка. В същия период броят на ПОС терминалните устройства расте за сметка на броя на банкоматите, които намаляват. Последното е сигнал за намаляващ интерес към парите в брой. Броят на банкоматите в България намалява от 2016 г. насам – от 5751 до 5340 през миналата година. При ПОС терминалите се наблюдава растеж. През 2016 г. броят им е бил 86 663, а към средата на миналата година са били 108 694.
От Paysera очакват в бъдеще да има все по-голям интерес към иновативните решения за плащания в България, а пример за това е отвореното банкиране.
преди 2 години "Последното е сигнал за намаляващ интерес към парите в брой." --> хахаха просто таксите от 0лв станаха непоносими и направо безумни. Всеки търси алтернатива и Пейсера и Револют са сред тях. Дай Боже още подобни платформи. отговор Сигнализирай за неуместен коментар