Всичко това съвпадна с посланието в презентация от 50 слайда, изпратена от Sequoia до основателите през октомври 2008 г., като се казва, че рецесията, водена от жилищното строителство и финансовите средства за прекомерно кредитиране, които тя илюстрира с надгробна плоча, означават, че компаниите трябва да контролират разходите, да се съсредоточат върху качеството и по-ниския риск.
Бил Гърли, партньор в Benchmark Capital, известна с успешните си инвестиции, на няколко пъти е давала съвети на Twitter в последните седмици. „Цената на капитала се е променила съществено и ако мислите, че нещата са такива, то се насочвате към края на скалата като Телма и Луиз“, каза той този месец.
Някои големи сделки вече завършват. SpaceX на Илон Мъск например тъкмо набра свеж капитал в размер на около 1,5 млрд. долара.
А много стартъпи натрупаха достатъчно пари от набирането на средства миналата година, така че да могат да продължат да работят в следващите няколко години с тях, посочва Нирадж Агравал, генерален партньор в базираната в Бостън Battery Ventures. Все пак партньорите на Battery съветват компаниите от портфейла си да пестят пари, допълва той.
„Преди да процъфтите, трябва да оцелеете“, коментира Майкъл Сейбел, управляващ директор на Y Combinator, във видео, насочено към стартиращи компании, което е публикувано в YouTube този месец. Акселераторът от Силициевата долина, който има за цел да помогне на стартъпите да процъфтяват и е инвестирал в повече от 3000 фирми, включително Airbnb, призовава основателите да съкратят персонал, да намалят разходите за реклама и да повишат цените.
Рисковите инвеститори също така се опитват да окуражават предприемачите, които са подкрепили.
Фокусът върху качеството пред количеството може да има някаква ползва, казват те, отбелязвайки, че някои от най-известните играчи в технологичния бранш днес, включително Uber и Airbnb, са основани на фона на икономическата слабост в САЩ.
Битката за таланти може да отслабне, тъй като съкращенията на работни места се увеличават в технологичния сектор, казват рискови инвеститори. Стартъпите, които не са жизнеспособни, не все още създават конкуренция – фраза, измисленя от съоснователя на Y Combinator Пол Греъм като „мъртви по подразбиране“ – също вероятно ще изчезнат без достъп до евтини пари, казват те.
Lightspeed озаглави неотдавнашната си публикация в Medium „Върхът на спада“. Докато подчертава, че стартиращите компании трябва да забавят наемането и да съкратят несъществените дейности, както и да предприемат други мерки, за да оцелеят, текстът също така призовава основателите да останат оптимисти.
„Историята ни научи, че главните изпълнителни директори, които вземат важни решения и правят ключови промени в бизнеса си, ще излязат в по-силна позиция, когато пазарите отново се нормализират“, казва Lightspeed.