Преди десет години, на 18 май 2012 г., Марк Зукърбърг направи Facebook публична компания, като проведе най-голямото първично публично предлагане (IPO) в историята на технологиите по това време.
Общо 567 млн. акции се продадоха на средна цена от 38 долара на акция, с което беше надминат рекорда за най-силен първи търговски ден, поставен от General Motors през 2010 г. с около 120 млн. акции, според данни на CNN.
Сега компанията на Зукърбърг се нарича Meta и акциите ѝ се търгуват по около 200 долара за брой.
Как се съпоставят печалбите от инвестиция в Meta спрямо големите ѝ технологични конкуренти и кои са най-печелившите акции в последните 10 години – обобщава Statista на базата на данни на Yahoo Finance.
Инвестицията в Amazon би се изплатила най-силно, когато се сравняват цените от днес и преди десет години. Ако сте инвестирали 1 000 долара в акции на Amazon преди 10 години, сега бихте имали 10 149 долара.
На второ място е Microsoft, която стана публична през 1986 г. и щеше да осигури на инвеститорите 8 798 долара сега, ако преди 10 години са инвестирали 1 000 долара в компанията.
Meta, от друга страна, е на последно място с генерирани 5 264 долара за 1 000 долара инвестиция.
Въпреки че колебанията в цените на технологичните акции не са необичайни, този сектор отбелязва големи спадове през последните няколко седмици. Докато цените на акциите на Amazon, Microsoft, Alphabet и Apple започнаха да се понижават в началото на април, Мета усети, че фондовата борса е превзета от мечките още по-рано. На 10 януари цената на акциите на компанията започна да пада надолу от около 332 долара и сега струва с почти 40 процента по-малко.
Сред причините за този спад е ръстът на лихвите, заради който инвестициите в сигурни облигации, а не високорискови акции, е по-привлекателно.
инвестиции
Facebook събра 16 млрд. долара на IPO-то си преди 10 години, което оцени компанията на 104 млрд. долара.
Животът на Facebook като публична компания започна бурно, а за някои инвеститори вероятно е било и разочароващо. Първият ден от търговията така и не се случи силен ръст, което разочарова инвеститорите, търсещи бързи пари. Заради техните разпродажби нещата се влошиха, преди акциите да отскочат.
През следващите няколко месеца оценката на Facebook падна с близо 50 процента и чак към август 2013 г. цената на акциите на компанията се възстанови до нивото от IPO-то. Оттогава пазарната оценка на социалната мрежа върви нагоре, тъй като инвеститорите осъзнаха, че ориентираният към рекламите бизнес модел на компанията не е прищявка и че придобиването на Instagram е може би сделката на века.
Въпреки някои големи неуспехи – Facebook два пъти постави рекорда за най-голяма еднодневна загуба на пазарна капитализация в историята, и ужасното начало на 2022 г., цената на акциите на компанията е нараснала с 433 процента от цената на IPO-то. Това означава, че дългосрочните инвеститори, които са закупили акции при първичното публично предлагане, са увеличили повече от пет пъти първоначалната си инвестиция със средна годишна възвръщаемост от 18,9 процента.
10
преди 2 години Имбецилатора е тотален несретник :) аз във ФБ влязох на малко над $20 в края на 2012 отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години още една "сполучлива" прогноза на импестора :D:D ... оня дето говори само с факти, да не си помислите че говоря за оня плешивия! отговор Сигнализирай за неуместен коментар