Just Eat Takeaway.com заяви, че обмисля частична или пълна продажба на звеното си Grubhub по-малко от година, след като го придоби за 7,3 млрд. долара – ход, който подчертава как краят на пандемията превърна индустрията за доставки на храна от горещ сектор в такъв, който се бори с проблеми, пише Bloomberg.
Базираната в Амстердам компания заяви, че проучва стратегическите възможности за американското си подразделение, точно когато губи необичайно голям брой потребители на този ключов пазар. Месеци след финализирането на споразумението през юни главният изпълнителен директор Итце Гроен заяви, че бизнесът ще бъде важна част от консолидацията на индустрията.
Just Eat не е единственият галеник на пандемията, който променя курса, за да се справи със свободата на потребителите след блокадите. Netflix отчете първия спад на броя на абонатите си от десетилетие, което накара съоснователят ѝ Рийд Хейстингс да се насочи към пускането на реклами в стрийминг услугата, след като години наред казваше, че няма да го стори. Peloton Interactive ще повиши цената на месечния си абонамент за първи път от осем години, за да подкрепи приходите си.
Въпреки това Just Eat е изправена пред по-сериозни въпроси за своята стратегия. Гроен работи по план за преструктуриране на бизнеса, който включва дейности, свързани с Grubhub, както и експанзия в посока хранителни продукти и изграждане на собствена куриерска мрежа. Акционерите настояват за по-бързи действия, свързани с активите, и искат компанията да даде яснота за това как ще развие други части на бизнеса си.
Just
Натискът върху компанията нарасна миналата седмица, когато инвеститорът Lucerne Capital Management заяви, че планира да гласува срещу повторното назначаване на главния финансов директор и на надзорния съвет по време на общото събрание в началото на май.
През последните месеци Гроен казва, че външна инвестиция в Grubhub може да стане реалност, включително от стратегически партньори и компании за дялово инвестиране. Още през януари Bloomberg писа, че компанията е отворена за продажбата на подразделението.
Гроен заяви, че се е обърнал към банкери, за да обсъдят опциите за Grubhub.
Just Eat заяви, че поръчките в платформата ѝ са нараснали по-слабо от очакваното в началото на тази година. Общите поръчки са достигнали 264,1 млн. през първото тримесечие. Те се оказаха под прогнозата за 286,5 млн. поръчки, очаквани от анализаторите, анкетирани от Bloomberg. Брутният обем на трансакциите за първото тримесечие е 7,2 млрд. евро, или с 4% повече спрямо същия период година по-рано, благодарение на по-големите средни трансакции.
Компанията очаква коригираният ѝ марж на печалбата за 2022 г. да бъде между -0,5% и – 0,7%, което е промяна спрямо предходните насоки за -0,6% до -0,8%. Дългосрочните цели остават непроменени.
„Приоритетът ни за 2022 г. е повишаването на рентабилността и укрепване на бизнеса ни. Очакваме рентабилността постепенно да се подобрява през годината и да се върне към положителна коригирана EBITDA (печалбата преди данъци, такси, лихви и амортизация) през 2023 г.“, посочва Гроен.
Компанията записва най-голям спад на поръчките (5%) пре тримесечието на годишна база в Северна Америка. В Обединеното кралство и Ирландия бизнесът е без изменения, докато в Северна Европа има 4% ръст за същия период.
След новините цената на акциите се колебаеше на борсата, а към 10:23 ч. в Амстердам беше с 2,8% нагоре. Стойността на книжата на Just Eat спадна с 47% от началото на годината.