Технологии като блокчейна и криптовалутите вдъхват нов живот на пазара на изкуство чрез т.нар. незаменяеми токени (NFT), които набират все по-голяма популярност по целия свят. Една от най-големите аукционни къщи в света – Sotheby’s, застава в центъра на тази тенденция и търси нови начини да достигне до по-младата аудитория, яхвайки вълната на дигитализацията.
„Кой е очаквал изкуството да е сред първите, които ще се възползват от блокчейн технологиите и криптовалутите, но това наистина се хареса на хората,“ коментира по време на Световния мобилен конгрес главният изпълнителен директор на Sotheby’s Чарлс Стюарт.
„NFT-тата дадоха на аукционните къщи една изцяло нова аудитория, интересуваща се от изкуство“, допълни той.
„Само допреди година малцина познаваха термина NFT. Сега, една година по-късно, виждаме бум на интереса към тях. Милиони токени бяха продадени миналата година. Sotheby’s разпознава това като вълнуващ нов пазар. А също толкова развълнуваната аудитория се впусна в това приключение“, заяви той. „Имахме значителен успех миналата година и планираме много неща за тази година“.
Това, което аукционните къщи по света са разбрали категорично през 2021 г., е, че всичко става дигитално, а светът на изкуството не прави изключение, каза Стюарт.
По думите му промяната в потребителското поведение се е случила по време на пандемията, когато всичко е станало дигитално, включително начинът, по който възприемаме, потребяваме, откриваме и купуваме изкуство.
„Не е изненадващо, че и самото изкуство мигрира към дигиталния свят“, посочи Стюарт.
Насочването към NFT-тата е помогнало на Sotheby’s да достигне до младите потребители, тези под 20-30 години. Стюарт припомни, че 8 млн. токена са били продадени на най-големия NFT пазар в света OpenSea през 2021 г., докато Sotheby’s е продала 50 хил. обекта през същия период.
Но на пазара вече не се говори просто за незаменяеми токени като нещо ново и интересно, а се мисли и за това как потребителите могат да ги използват.
„Не е толкова готино просто да вървиш и да показваш на приятелите си, че си купил някое NFT. Ето защо NFT-тата се развиват, започват да интегрират аудио и видео например“, коментира той. Това, което Sotheby’s наблюдава, е, че хората мислят къде биха показвали тези незаменяеми токени – дали ще е в метавселената или на екрани у дома.
За аукционната къща и за авторите NFT-тата дават и други възможности, тъй като са лесно преносими и могат да бъдат показвани едновременно на няколко места.
„Можем да имаме една и съща изложба с изкуство на 40 различни локации по света и да привличаме международна публика едновременно. Това е напълно различно в сравнение с традиционното изкуство“.
Според Стюарт все още е рано да се каже кои са големите имена в този нов дигитален свят на изкуството. Въпреки това той спомена анонимен артист, който се нарича PAK и се нарежда сред хората, продали най-скъпи NFT-та досега. Само преди три седмици той продаде своя дигитална творба за 2,7 млн. долара, а по думите на автора средствата от аукциона са отишли в подкрепа на Джулиан Асандж.
Стюарт е категоричен, че с изкуството и технологиите се преплитат все повече и ще виждаме все повече примери за това в следващите години. Като пример той даде партньорството на Sotheby’s със Snap по повод опаковането на Триумфалната арка в Париж по проекта на Кристо и Жан Клод. Двете компании създадоха „The Final Christo: Original Works for The Arc de Triomphe” – филтър, който включва опакованата арка чрез добавена реалност. Подобен тип начинания имат голяма публика и определено ще продължат да се развиват.